Een DAF 1600 uit 1971 met slechts 67.000 kilometer op de teller. En alles is nog origineel: de motor, alle onderdelen en zelfs de banden.
Eigenaar Douwe Jan de Boer (51) van De Boer Transport uit het Friese Tijnje is lang op zoek geweest naar een oude DAF vrachtwagen. Hij zocht eigenlijk naar een DAF 2800 SpaceCab toen hij deze 1600 op internet tegenkwam. “Als jonge jongen ging ik wel eens met mijn vader mee op de vrachtwagen en dan kwamen we vaak bij de zuivelfabriek in Leeuwarden: de Coöperatieve Condensfabriek Friesland. Mijn vader had een tankwagen en reed melk. Op de fabriek zag ik andere vrachtwagens en dat vond ik geweldig. Wat een mooie auto’s. Ik kende alleen de tankwagen van mijn vader. Ik denk dat daar de interesse is ontstaan. Deze DAF is dezelfde vrachtwagen die ik als klein jongetje bij de zuivelfabriek zag. Puur jeugdsentiment!”
Wikken en wegen
Toen Douwe Jan de DAF op internet tegenkwam, wilde hij hem heel graag hebben. Maar omdat zijn portemonnee niet oneindig diep is, twijfelde hij. Na lang wikken en wegen, besloot hij de wagen te kopen en ging hem ophalen in Zeeland. “Misschien is dat wel zijn langste rit ooit geweest!”
Het bijzondere aan deze wagen is dat alles nog origineel is. De hele combinatie, een bakwagen en aanhanger met opbouw, is door DAF in het begin van de jaren zeventig gemaakt. De combinatie is altijd bij elkaar gebleven. Motor, versnellingsbak, bekleding, leidingen, tank: alles is nog origineel. Het profiel zit zelfs nog op de reserveband. Maar de exacte geschiedenis kent Douwe Jan niet. Hij vertelt: ,,Ik heb een eigen transportbedrijf met elf vrachtwagens. Dat gaat natuurlijk voor. Daardoor heb ik nog onvoldoende tijd gehad om me goed in zijn geschiedenis te verdiepen’’.
Veel stilgestaan
De DAF heeft in al die jaren slechts 6.700 kilometers gereden en mede daardoor verkeert alles nog in perfecte staat. Voor zover Douwe Jan kan nagaan, zijn zelfs de banden nooit vervangen. De DAF heeft zo weinig gereden omdat hij waarschijnlijk is ingezet als mobiele werkplaats bij een weg- en waterbouwbedrijf. “’s Morgens werd de combinatie naar buiten gereden. Dan werd er vooral in de wagen gewerkt terwijl hij stilstond. ’s Avonds werd de boel weer naar binnen gereden. Hij heeft dus veel binnen gestaan. Er zitten gaten in de vloerplaten en ik denk dat daar een compressor of zoiets heeft gestaan. We zijn de zesde eigenaar en alleen de eerste eigenaren hebben ermee gewerkt. Daarna is hij in handen van oldtimerliefhebbers gekomen.”
Lees het hele verhaal in Truckstar editie 4. Bestel hem nu! Of word abonnee en je ontvangt Truckstar automatisch bij je thuis.