Een klapband op een vrachtwagen heeft voor de tweede keer voor een grote ravage gezorgd.
Op dinsdag 16 juli ging het voor het eerst mis. Toen vloog een truck – zeer waarschijnlijk als gevolg van een klapband – door de middenberm van de A2 bij Kerkdriel. Die truck kantelde op de rijbaan voor het tegemoet komend verkeer, verloor daardoor een container, waar een bestuurder van een bestelbus in volle vaart op botste.
Deze bestuurder kwam om het leven. De vrachtwagenchauffeur werd zwaargewond afgevoerd maar zijn toestand is inmiddels stabiel.
A12 bij Velperbroek
Op woensdag 17 juli, aan het einde van de middag kreeg een truck geladen met kaas een klapband op de A12 bij Arnhem, bij knooppunt Velperbroek. De chauffeur verloor de controle en de truck kwam op z’n kop op de middengeleiderail te liggen.
De trailer brak open en de lading voorverpakte kaas vloog over de weg. De chauffeur kon met snelle hulp van medeweggebruikers uit de cabine van zijn Scania komen, maar was wel gewond.
Op een foto van Jeroen Kappert op de website van Omroep Gelderland is duidelijk te zien dat het linkervoorwiel de klapband had.
Ooggetuige helpt chauffeur te bevrijden
Jeroen Kappert was onderweg van Utrecht naar Doetinchem. Hij reed achter de truck, hoorde een knal en zag een stofwolk. Vervolgens zag hij hoe de truck op de kop terecht kwam en op de middengeleiderail landde.
Jeroen vertelt aan Omroep Gelderland: “Iedereen ging in de ankers natuurlijk, en ik en meerdere mensen renden gelijk naar de cabine toe om te kijken hoe het met de chauffeur was.”
“Met een man of vijf, zes hebben we hem uit de cabine gehaald. Aan de bovenkant van de cabine zat een soort ruitje, [het dakluik]. Eén persoon, ik noem het even een soort bouwvakker, heeft dat ruitje door getrapt zodat we die man eruit konden halen.”
“Hij zat niet bekneld, nee, want hij had zichzelf al wel losgemaakt, alleen hij kon dat raampje niet zelf goed loskrijgen”, aldus Jeroen.
Eenmaal uit de auto bleek de chauffeur wel duizelig, en had veel kleine verowndingen, waarschijnlijk van de voorruit van de cabine, zo vermoedt Jeroen Kappert. Zijn kordate optreden en dat van de anderen, is van groot belang geweest voor de chauffeur.
Dragen van gordel is belangrijk
Wat de klapbanden veroorzaakt heeft, is niet te zeggen. Wel is duidelijk dat als het één van de voorwielen betreft er in de regel geen houden aan meer is. Goede banden en de juiste spanning zijn cruciaal. Daarnaast is het dragen van de gordel belangrijk. Daarmee neemt de kans op ernstig letsel af.
Net als op de A2 leidde ook dit ongeluk op de A12 tot flinke verkeersproblemen in de regio.
Foto: Wessel Birza