Kisjes Transport & Verhuur uit Apeldoorn heeft onlangs een Volvo FH 10×4 in gebruik genomen. De truck is voorzien van een 165 tonmeter kraan van Palfinger in combinatie met een flyjib en mechanische jib. Dit biedt een totale lengte van 36,5 meter en een draagvermogen van 1600 kg.
Vooral het maatwerk dat Volvo Trucks in samenwerking met dealer Harbers Trucks en carrosseriebouwer HSE kon leveren, was voor Kisjes reden om voor de Volvo FH te gaan.
De Volvo FH 10×4 voor Kisjes Transport & Verhuur wordt ingezet voor transport en hijs- en montagewerkzaamheden waarbij een speciaal voertuig met hydraulische laadkraan vereist is. Door de 165 tonmeter kraan van Palfinger in combinatie met een flyjib en mechanische jib heeft de kraan een totale lengte van 36,5 meter en een draagvermogen van 1600 kg. Hierdoor is het voertuig bijna altijd in staat zijn eigen lading te plaatsen. Zo hoeft er op de locatie geen extra telescoopkraan aanwezig te zijn.
Kruipversnellingen
De truck kan door Kisjes worden ingezet als trekker met dieplader, maar ook enkel als bakwagen. De lading kan in dat geval boven de schotel worden geplaatst. “Doordat de bakwagen korter is dan 10 meter kunnen wij ook Amsterdam in. Bovendien kunnen we door de I-Shift met kruipversnellingen op locaties waar het krap is toch vrij makkelijk langzaam manoeuvreren. Dit heeft veel voordeel en maakt de truck multifunctioneel inzetbaar”, verklaart Gerbrand Oterdoom, directeur van Kisjes Transport & Verhuur.
Eerste Volvo
Het is de eerste Volvo-truck in het wagenpark van Kisjes. Het bedrijf is vooral te spreken over het maatwerk dat Volvo Trucks in combinatie met dealer Harbers Trucks en opbouwer HSE kon leveren. “Niet alleen door het specificeren van een chassis met de juiste lengte en een optimaal GVW is de truck multi-inzetbaar. Ook de optimale verhouding tussen hijscapaciteit van de kraan en de gewenste lengte heeft ertoe geleid dat de truck niet alleen lading kan vervoeren, maar die lading ook kan plaatsen. Hierdoor hoeft er negen van de tien keer geen extra kraan meer op locatie te staan. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten én in de CO2-uitstoot”, besluit Gerbrand Oterdoom.
Familiebedrijf
Familiebedrijf Kisjes werd in 1904 opgericht door Roelof Kisjes, zoon van een havenmeester en brugwachter. Om kosten te besparen, specialiseerde Kisjes zich in de loop der jaren tot een transportbedrijf dat naast het vervoer ook het laden, lossen en hijsen voor zijn rekening nam. Naast de meer standaard voertuigen biedt Kisjes nu ook voertuigen voor specialer transport aan. Deze voertuigen zijn veelal uitgerust met hydraulische laadkranen met uiteenlopende hijscapaciteit. Naast transportoplossingen beschikt Kisjes ook over opslagcontainers.