Sinds 2015 bestaat de Wet Ketenaansprakelijkheid. Naar verwachting zal vanaf juli dit jaar de wet ook de transportsector behelzen.
De Wet Ketenaansprakelijkheid is deels het werk van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. “De minister heeft zich altijd hard gemaakt voor deze wetgeving. Sinds 2014 heeft hij ons chauffeurs geregeld om input gevraagd”, zegt chauffeur Johan van Dijk van de FNV.
Van Dijk haalde minister Asscher op in een speciale ‘Fair Transport Europe’ truck, en zette hem op donderdag af bij het torentje van premier Rutte op het Binnenhof in Den Haag.
“Al met al verwachten we dat door deze wet de tarieven iets omhoog zullen gaan en de sector weer gezond wordt”, zegt Egon Groen van de FNV.
En dat is precies de bedoeling. In de huidige werkelijkheid is er veel oneerlijke concurrentie door transportbedrijven die met goedkoop betaalde, Oost-Europese chauffeurs rijden.
Verladers en opdrachtgevers aansprakelijk
Om die valse concurrentie aan te pakken, moet het wettelijk mogelijk zijn te eisen dat chauffeurs die Nederlands werk doen, ook een Nederlands cao-loon krijgen. Met de Wet Ketenaansprakelijkheid kunnen nu ook de verladers en opdrachtgevers aangesproken worden. Want dankzij deze wet dragen ook zij verantwoordelijkheid voor een goede betaling van de chauffeurs die hun transportopdrachten uitvoeren.
Lees ook:
EVO: Ketenaansprakelijkheid zwaktebod
Ketenaansprakelijkheid naar Raad van State
Uitbuiting opgepakt door grote media