GVT Group of Logistics uit Tilburg heeft de eerste 10 van 61 bestelde Jumbo en Groenewegen opleggers, in ontvangst genomen.
Het gaat om tien Jumbo B-Doubles in city/city (10.55 m) uitvoering. Met de levering stijgt het totaal aantal LZV-combinaties binnen de GVT Group tot meer dan vijftig. GVT is op het gebied van LZV-inzet één van de koplopers in Nederland
Bovendien heeft GVT inmiddels de mijlpaal van duizend eenheden bereikt. De nieuwe opleggers zullen worden ingezet bij de volgende GVT Bedrijven: GVT Transport & Logistics in Tilburg, Greuter Logistics in Alkmaar en HSL Logistics in Apeldoorn.
Twee twee-assige citytrailers van elk 10,55 meter lengte maken één efficiënte LZV.
Wens om naar België en Luxemburg te rijden
GVT hoopt echter de LZV’s ook in België en Luxemburg in te kunnen zetten. Onlangs was er een grote delegatie van parlementariërs uit België en Luxemburg te gast in Tilburg. Deze landen blijven sceptisch over de inzet van LZV’s, ondanks verschillende praktijktesten.
Het werkbezoek was georganiseerd door branche-organisatie TLN, die probeert de zuiderburen warm te krijgen voor het grensoverschrijdend inzetten van LZV’s.
De politici kregen een demonstratie van de efficiency en flexibiliteit van moderne LZV-combinaties. Men kon zelfs meerijden met verschillende LZV’s.
De GVT Group of Logistics is één van de grootste LZV-gebruikers van ons land.
X-steering
Binnen het familiebedrijf GVT blijft men onverminderd kritisch op onnodig banden- en brandstofverbruik, of andere vormen van verspilling.
Jumbo Groenenwegen heeft daarom het bestaande GVT concept met X-steering doorgevoerd onder de onverwoestbare Groenewegen kastenopleggers. Binnenkort rollen de eerste 31 opleggers met Jumbo Groenewegen X-Steering uit de fabriek in Helmond.
Kritiek is onterecht
Nederland heeft in de praktijk reeds aangetoond dat kritiek over verkeersveiligheid en milieu onterecht is. Voor veel goederenstromen is er geen beter alternatief dan de inzet van een LZV. Op intermodaal gebied beschikt GVT over eigen binnenvaart- en railterminals. Hoewel er uiteraard zoveel mogelijk intermodaal vervoerd wordt, zet GVT ook hier maximaal in op het gebruik van LZV’s. Vanuit de zeehaven blijven er immers stromen waarvoor een schip of trein geen oplossing biedt.
Lees ook:
Klik hier voor