Nikola
| 10:00 | Bert Mateboer

Iveco nieuwe eigenaar joint-venture met Nikola

Iveco en Nikola maken bekend dat Iveco Group volledig eigenaar wordt van de joint venture die beide bedrijven hebben opgezet in 2019. De joint venture richt zich op het in de markt zetten van batterij-elektrische truck en waterstoftrucks. Met de transactie gaat zo’n 50 miljoen euro gemoeid.

Iveco en Nikola kondigen vandaag aan dat ze verheugd zijn om een nieuwe fase in te gaan van hun partnerschap, dat in 2019 van start ging en tot nu toe alle mijlpalen heeft gehaald om de desbetreffende expertise te benutten om zero-emissie zware vrachtwagens (Klasse 8) in Noord-Amerika en Europa in te zetten. De twee bedrijven werkten samen in een gestaag tempo, ondanks Covid-19 en uitdagingen in de toeleveringsketen, om de resultaten van de vorige fase, de lancering van Battery Electric Vehicles (BEV) en Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV) voor regionaal en langeafstandstransport, te bereiken.

Lees ook:

Elk bedrijf wil nu zijn eigen focus op zwaar transport aanscherpen. Iveco Group zal zich concentreren op Europa voor de verdere ontwikkeling en commercialisering van zijn eigen batterij- en brandstofcel elektrische vrachtwagens, waaronder de uitrol van zijn financieringsmodel Gate, en Nikola zal zijn activiteiten richten op Noord-Amerika, met een geïntegreerde benadering van zijn klanten, waarbij het BEV, FCEV en waterstofinfrastructuur aanbiedt via zijn merk Hyla.

Licentie

Iveco wordt volledig eigenaar van de joint venture in Ulm, Duitsland. Ook krijgt de truckfabrikant een licentie voor vrije toegang tot en verdere ontwikkeling van voertuigbesturingssoftware voor de gezamenlijk ontwikkelde BEV en FCEV. Nikola krijgt de Iveco S-Way technologielicentie voor Noord-Amerika en de bijbehorende onderdelenlevering van Iveco Group, en wordt gezamenlijk eigenaar van de intellectuele eigendom van Generation 1 eAxles, technologie die samen met FPT Industrial, het aandrijflijnmerk van Iveco Group, is ontwikkeld.

Iveco zal de kapitaaluitgaven in verband met deze nieuwe samenwerkingsfase dekken met haar beschikbare liquiditeiten, door de bovengenoemde posten gedeeltelijk in contanten (35 miljoen USD) en gedeeltelijk in Nikola-aandelen (20 miljoen aandelen) te verwerven. Ondanks de negatieve impact op de cashflow, verwacht Iveco deze op te vangen door het genereren van cashflow en daarom verandert dit niets aan haar cashflowdoelstelling voor 2023; zij zal ook een aanzienlijk aantal Nikola-aandelen behouden. Iveco Group en Nikola blijven werken aan hetzelfde einddoel: de energietransitie naar de toekomst van mobiliteit leiden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie