Iveco toont op de RAI de nieuwe Stralis LNG Natural Power, een milieuvriendelijke truck met vloeibaar aardgas als brandstof.
Het exemplaar op de RAI betreft een 4×2 trekker met een 330 pk sterke Cursor 8 motor. Hiermee vormt de milieuvriendelijke Stralis een ideale truck voor onder andere nationaal distributievervoer. Iveco geeft de truck vrij voor treingewichten 18 tot 40 ton en dat betekent dat je ook met een volle trailer prima uit de voeten kunt. Dat is onder andere bewezen door de verschillende veldtesten die Iveco heeft gedaan door de trucks onder te brengen bij enkele belangrijke klanten.
De actieradius ligt volgens Iveco door de LNG techniek rond de 750 kilometer en dat is voor dagritten ruim voldoende.
De trekker zoals hij op de RAI getoond wordt is vanaf nu overal in Europa verkrijgbaar. Binnenkort zijn de LNG-modellen ook verkrijgbaar in dagcabine uitvoering en in versies met twee of drie assen, een handmatige versnellingsbak van 16 versnellingen en een hydraulische retarder, of met een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen en een hydraulische koppelomvormer en een geïntegreerde retarder.
Stil
Doordat de typische ‘dieselnagel’ verdwijnt bij deze truck ligt het geluidsniveau aanzienlijk lager dan bij een dieseltruck. Gemiddeld genomen ligt de geluidsvermindering voor de Stralis-voertuigen met aardgas tussen de 3 en 6 decibel in vergelijking tot een voertuig met hetzelfde vermogen en een dieselmotor. Dat lijkt weinig, maar in feite betekent dit dat het geluidsniveau ongeveer gehalveerd wordt.
Naast geluidsbesparing zorgt het LNG systeem volgens Iveco ook voor een daling van de operationele kosten: de fabrikant noemt mogelijke besparingen tussen de tien- en twintigduizend euro op jaarbasis. Met de huidige dieselprijzen is dit heel goed mogelijk; aardgas is ten opzichte van diesel immers een relatief goedkope brandstof.
Euro 6
Iveco claimt dat de de Stralis Natural Power de grenswaarden van Euro 6 respecteert. Op dat gebied toont Iveco in Amsterdam nog meer nieuws. Op de stand staat de nieuwe Cursor 11 Euro-6 motor die we waarschijnlijk in Hannover in de nieuwe zware range van Iveco gaan zien. Opvallend is dat deze motor in plaats van een Iveco-badge de naam ‘FPT’ draagt. Dat staat voor Fiat Powertrain Technologies en waarschijnlijk is daarvoor gekozen omdat de motor straks ook te vinden is in bijvoorbeeld landbouwmachines van New-Holland.