Iveco heeft geen EGR nodig (uitlaatgas-recirculatie) om de Euro 6-norm te halen. Dat is opmerkelijk want merken als Mercedes-Benz en Scania gebruiken een combinatie van EGR en SCR (AdBlue).
Met de Euro 6-norm, die in 2014 ingaat voor nieuwe trucks in Europa, worden uitlaatgassen weer nog veel schoner. De twee merken die momenteel al een Euro 6-motor aanbieden, Scania en Mercedes-Benz, passen uitlaatgas-recirculatie en AdBlue toe (EGR en SCR).
SCR Only
Iveco doet het met ‘SCR Only’ zoals ze hun gepatenteerde systeem genoemd hebben. De voordelen hiervan zijn interessant.
In eerste instantie kan Iveco het brandstof verbruik weer centraal stellen en met het ontbreken van EGR blijft de motorolie langer schoon waarmee een extreme onderhoudsinterval van 150.000 kilometer haalbaar lijkt.
De kern van het SCR Only-systeem is een kleine nabehandelingsunit waarin vier reinigingssystemen zijn opgenomen: voor dieseloxidatie, fijnstof, SCR en een katalysator voor de resterende schadelijke stoffen.
Zeoliet
In de unit wordt de stof Zeoliet gebruikt. Dit bestaat uit onder andere aluminium-deeltjes, silicium en zuurstof. Zeoliet is heel geschikt om schadelijke en giftige stoffen uit de lucht, maar ook uit water of de bodem te halen. De Romeinen wisten dit vroeger al en gebruikten Zeoliet om drinkwater mee te reinigen.
Voor een optimale werking heeft Iveco veel onderzoek gedaan naar de inspuiting van AdBlue in de uitlaatgassen. Maar ook de manier waarop de uitlaatgassen uit de cilinders stromen werd onderzocht. Het SCR Only-systeem schijnt zo goed te werken dat de uitstoot van NOx teruggebracht is tot ongeveer nul, nóg beter dan de Euro 6-norm voorschrijft.
Overigens werkt de nieuwe brandstof-injectie op 2200 bar, een iets lagere druk dan de 2500 bar van Mercedes-Benz en Scania.
Er is nog geen introductiedatum bekend van de Euro 6-motoren van Iveco en over de prijs is alleen bekend dat die iets hoger zal worden dan de huidige Euro 5-range.
Foto: Toekomst-design van Iveco: de Glider, een truck die wellicht met Euro 6-motor uit zal komen.