Iveco LNG- en dieseltrucks realtime te volgen via internet
In de afgelopen vier jaar is er door Iveco Schouten en LNG specialist Rolande veel ervaring opgedaan met de brandstof LNG. Ruim 100 trucks gingen er de weg op die tezamen 13,5 miljoen kilometers op LNG hebben gereden. In navolging op het succes van de LNG trucks, introduceert Rolande LNG een webportal waar LNG- en dieseltrucks realtime met elkaar worden vergeleken.
Battle
Op de website wordt een vergelijk gemaakt tussen de Iveco Stralis met FPT Cursor 8 Euro 6 aardgasmotor, en een vergelijkbare Stralis met FPT Cursor 9 Euro 6 dieselmotor. De verschillen in het voordeel van de LNG truck zijn volgens Rolande enorm: een CO2 reductie tot 15 procent een 38 procent lagere uitstoot van NOx en een nagenoeg nihille uitstoot van fijnstof (- 93 procent). Bijkomend voordeel is dat de LNG truck geen gebruik maakt van AdBlue en ook geen roetfilter heeft.
Kilometerkostprijs
Rolande en Iveco claimen voor de LNG trucks een forse besparing. Om die bewering kracht bij te zetten zijn nu via www.battleofthetrucks.nl de verbruikscijfers te volgen van de ruim 100 LNG-trucks die op dit moment rijden. De ervaring met de inzet van deze LNG trucks laat volgens Rolande over de hele linie een lager brandstofverbruik zien ten opzichte van de dieseltruck.
Een ander belangrijk voordeel van de LNG trucks is volgens Rolande het geluid. De LNG trucks zijn Piek-gecertificeerd en de geluidsprocuctie is maximaal 72 dB. Dit maakt de LNG trucks uitermate geschikt voor de dagranddistributie: vóór de ochtendspits en na de avondspits kunnen op stille wijze winkels bevoorraad worden.
IVECO Stralis LNG Euro-VI
De IVECO Stralis Hi-Road Euro-VI met 330pk sterke Cursor 8 aardgasmotor is af-fabriek leverbaar met een LNG-tank. Met een volle tank van ongeveer 195 kg LNG kan de IVECO Stralis ongeveer 750 kilometer rijden. Standaard zijn er reserve CNG-tanks gemonteerd aan de linkerkant van het chassis. Eventueel is het verlengen van de actieradius op LNG tot 1400 kilometer mogelijk met een tweede LNG-tank.