Italiaanse wantoestanden moeten stoppen
Italië is voor velen een favoriet vakantieland. Maar als je als buitenlandse chauffeur staande wordt gehouden voor een overtreding ben je vaak nog niet jarig.
Europarlementariër Peter van Dalen wil een eind aan de Italiaanse wantoestanden. Van Dalen heeft de Europese Commissie vragen gesteld over de controlepraktijken in dit land. Hij stelt dat de Italianen discrimineren en een buitenproportioneel aantal buitenlandse trucks van de weg plukken voor controles.
Slechts de helft Italiaans
Volgens van Dalen is namelijk slechts de helft van alle gecontroleerde trucks Italiaans. Hij wil van de Europese Commissie daarom weten of in Italië bovengemiddeld veel buitenlandse chauffeurs worden gecontroleerd in vergelijking met het marktaandeel buitenlandse chauffeurs op de Italiaanse wegvervoermarkt. “Daar lijkt het wel op en ik wil dat goed uitgezocht hebben”, aldus Van Dalen in Nieuwsblad Transport.
Apenlandwaardig
Maar ook de manier waarop de Italiaanse autoriteiten met chauffeurs omgaan is apenlandwaardig, en zou in het Europa van vandaag niet meer mogen voorkomen.
Zo noemt Van Dalen een voorbeeld van een Nederlandse chauffeur wiens truck te lang was. De truck en het rijbewijs werden in beslag genomen. Nu, weken later, zijn beide nog steeds niet geretourneerd.
Van Dalen: “Het is onacceptabel dat het terugsturen van een rijbewijs en het teruggeven van een vrachtwagen in Italië vele weken moet duren, met alle financiële gevolgen van dien. Ik wil ook van de Europese Commissie weten of die mijn mening deelt dat het in beslag nemen van een vrachtwagen en het innemen van het rijbewijs een te zware sanctie is voor dit vergrijp.”
Bizar verhaal van Duitse chauffeur
In de nieuwste editie van ons Duitse zusterblad Fernfahrer komen we een vergelijkbaar, bizar verhaal tegen. Een Duitse chauffeur van Spedition Brunnhölzel werd afgelopen september aangehouden op een vrijdagmiddag rond 16:30 uur nabij Bressanone, onderaan de Brennerpas.
Het vergrijp: rijden tijdens een rijverbod. De boete bedroeg 400 euro, een bedrag dat onze Duitse collega niet bij zich had en ook niet in één keer kon pinnen. Een bevriend Duits transportbedrijf met een Italiaanse vestiging werd direct bereid gevonden de 400 euro te betalen, maar toen was het volgens de Italiaanse controleurs al te laat.
Dagenlang vast
De chauffeur werd opgesloten op een voormalig militair terrein. Met een groot geluk kon hij het wegslepen van zijn truck voorkomen, en kwam deze mee naar het militaire terrein. Dagenlang zat de man daar vast. Een toilet en een douche werden in de eerste paar dagen alleen voor een uur opengesteld. Er was geen proces, geen uitspraak, en de chauffeur had geen idee voor hoe lang hij opgesloten zou blijven.
De kosten voor het transportbedrijf voor het niet kunnen leveren van de lading aan de Italiaanse klant waren overigens astronomisch: 92.000 euro. Bovendien moest er een andere auto leeg naar Italië gestuurd worden om de lading over te laden en alsnog te leveren, en waren er diverse andere, hoge kosten.
Geen benul van rijverbod
Het ergste was nog dat de chauffeur, en zijn baas niets wisten van het ingestelde rijverbod, dat op die vrijdag tussen 16:00 en 20:00 uur gold. In een officiële lijst met Italiaanse rijverboden voor 2011 stond dit rijverbod niet vermeld. Alleen op de Italiaanse radio was een en ander aangekondigd, iets wat je maar net moet kunnen verstaan.
De truck kreeg een rijverbod van een maand, en de chauffeur heeft een maand op zijn rijbewijs, paspoort en papieren van de auto moeten wachten.
Transportondernemer Brunnhölzel wendde zich tot een FDP-politicus die met de zaak naar het Duitse ministerie van Justitie ging om bij de Italianen een excuus en een schadevergoeding te eisen voor alle gemaakte kosten en een schadevergoeding voor de chauffeur. De zaak ligt nu bij de Italiaanse ambassade in Berlijn.
Foto: Surveillance-Lamborghini van de Italiaanse politie. (ANP)