Op 1 juli voert Frankrijk een minimumloon in voor buitenlanders die in Frankrijk werken.
Ook Nederlandse chauffeurs die in Frankrijk onderweg zijn moeten vanaf nu aan de minimumlooneis van 9,67 per uur voldoen.
Nederlandse chauffeurs zitten met hun cao-salaris ruim boven deze looneis. Desondanks moeten Nederlandse transportbedrijven en hun chauffeurs onnodig administratief bewijsmateriaal in Frankrijk organiseren.
Forse kosten voor Nederlandse bedrijven
Dat jaagt de sector onnodig op forse kosten, stelt branche-organisatie TLN, die dit verwerpelijk en onacceptabel vindt. Een stevige, gecoördineerde Europese lobby voor een vrijstelling of een minder bewerkelijk administratief systeem was en is nog steeds aan dovemansoren gericht, zegt TLN.
Nederlandse vrachtautochauffeurs moeten vanaf vandaag een kopie van hun arbeidsovereenkomst en een speciaal chauffeursattest bij zich hebben. Dat laatste formulier kwam op 29 juni om 14.00 beschikbaar.
Transportbedrijven hebben dus anderhalve dag de tijd gehad om alles te organiseren. Een onhaalbare monsterklus, want een deel van de chauffeurs is onderweg en komt pas volgende week weer terug in Nederland. Voor deze bedrijven en hun chauffeurs is het dus simpelweg onmogelijk om aan de Franse wet te voldoen. Een boete van maximaal vierduizend euro kan het gevolg zijn.
Aanstellen vertegenwoordiger in Frankrijk
Het aanstellen van een vertegenwoordiger in Frankrijk is een ander verplicht onderdeel van de nieuwe wet. Deze moet in Frankrijk gevestigd zijn en 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar zijn voor de handhavingsinstanties.
Vertegenwoordigers moeten voor minimaal anderhalf jaar van elke Nederlandse chauffeur hun arbeidscontract, chauffeursattest, recente loonstrook en zelfs betalingsbewijs daarvan bewaren en op afroep beschikbaar stellen aan Franse handhavers.
Dit jaagt transportondernemers op stevige kosten, want geen enkel bedrijf doet dit natuurlijk kosteloos. Dit alles terwijl Nederlandse chauffeurs méér verdienen dan het minimale bedrag in Frankrijk.
Transport in Nood kan bedrijven vertegenwoordigen
Boete-afhandelings-organisatie Transport in Nood biedt een tijdelijke oplossing aan door zich als Franse vertegenwoordiger beschikbaar te stellen voor bedrijven die geen Franse vertegenwoordiger hebben aan kunnen stellen. De vertegenwoordiging geldt voor één maand en kost niets. Klik hier voor de aanmeld-link van Transport in Nood.
De Fransen proberen in navolging van de Duitsers, de oneerlijke concurrentie op loonkosten aan te pakken.
TLN steunt Europese Commissie
Ook al is de minimumlooneis een logisch antwoord van Frankrijk op de oneerlijke concurrentie door transportbedrijven die met goedkope, Oost-Europese chauffeurs werken, toch lijkt TLN tegen de maatregel in z’n geheel.
TLN is namelijk blij dat de Europese Commissie, op aandringen van vele partijen, een juridische inbreukprocedure tegen Frankrijk is gestart. De Europese transportsector heeft bijna honderd vragen aan de Fransen gesteld die nog steeds niet beantwoord zijn. Transportcommissaris Bulc kan de Franse trein niet stoppen. Het is onduidelijk of de ministers Asscher en Schultz van Haegen hebben geprobeerd om hun Franse collega Macron tot rede te brengen, vraagt TLN zich af.
TLN wil formeel uitstel van handhaving en twijfelt aan de het inhoudelijke nut van de minimumlooneis. Daarnaast staat voor TLN één ding als een paal boven water: Frankrijk heeft transportbedrijven véél te weinig tijd gegeven om te voldoen aan haar nieuwe wetgeving.
Terughoudendheid controles
Franse handhavers zouden overigens wel gevraagd zijn de eerste tijd terughoudend te zijn met controles. Echter, dat geeft geen enkele garantie op het voorkomen van onnodige boetes. TLN eist dan ook formeel uitstel, in ieder geval van de handhaving, totdat alle vragen beantwoord zijn en ondernemers zich fatsoenlijk hebben kunnen voorbereiden. De kans hierop is volgens TLN klein.
Klik hier voor de informatiepagina van TLN. Hier vind je meer informatie omtrent het aanmelden van chauffeurs en het aanstellen van een vertegenwoordiger in Frankrijk.
Lees ook:
Minimumloon Frankrijk wordt probleem