De nipte overwinning van de Volvo FH boven de DAF XF als Truck van het Jaar 2014 is het resultaat van een fantastische strijd. Maar er zijn meer interessante conclusies. Een analyse.
De titel Truck van het Jaar 2014 is een zwaar bevochten prijs gebleken. De 21 testchauffeurs hebben hun oordeel gegeven; de punten zijn opgeteld en de Volvo FH heeft de zwaarwegende titel weten te behalen. Ook nog eens met twee deelprijzen erbij.
De Volvo FH als winnaar, een knappe prestatie
En dat is knap. Veel chauffeurs dachten dat DAF de titel opnieuw mee naar Eindhoven zou nemen. Toch werd de FH de afgelopen tijd ook veel getipt als waarschijnlijke winnaar. De FH maakt indruk, is een grote stap de toekomst in, ziet er goed uit en is daarnaast een op en top Volvo gebleven.
Heb je er inmiddels al in gereden, dan kun je ook het rustige, verfijnde rijgedrag waarderen, de vergrote ruimte in de cabine en bijvoorbeeld de veiligheid die de truck biedt, zoals de kleine dode hoeken, het goede zicht, de degelijkheid van de cabine en de escape hatch in het dak.
Het is bijna een gedeelde eerste plaats geworden tussen de FH en de XF.
De beste XF die DAF ooit gemaakt heeft, en dat blijkt!
Er zit echter ook een andere kant aan dit verhaal. Een nieuwe truck moet tot in de laatste details perfect zijn om de kritische chauffeur optimaal te kunnen behagen.
De DAF maakte een enorme kans
In dat opzicht maakte de nieuwe DAF XF meer kans. Volgens DAF is dit de beste XF die ze ooit gemaakt hebben, en dat is ie ook. De XF is tot in de perfectie doorontwikkeld. Bovendien weten ze bij DAF exact wat de Nederlandse chauffeur wil en verwacht van een truck.
Het is geen wonder daarom dat de eindscore van de XF slechts 0,17 procent onder die van de FH ligt – 85,44 procent voor de FH tegen 85,27 procent voor de XF.
Op onze Facebook-pagina zegt chauffeur Gert van Keulen dan ook terecht: “Ik noem het liever een gedeelde eerste plek met die geweldige dikke DAF. Want 0,17 procent verschil is natuurlijk te verwaarlozen. En gezien Volvo een compleet nieuwe auto op de weg heeft gezet en DAF alleen de oersterke basis heeft aangepast, heeft Volvo wel alles uit de kast moeten halen voor dat zeer kleine verschil. Gefeliciteerd Volvo.”
Veel van onze testpanel-chauffeurs dachten ook dat de DAF zou gaan winnen. Voordat op vrijdagavond 22 november de uitslag bekend werd gemaakt, spraken we even met enkele van de testchauffeurs en met mensen van de truckmerken. De vraag was: welke truck gaat vanavond winnen?
“De DAF”, zegt René Uuldersma resoluut. Als je alle kleine verschillen bij elkaar optelt moet dat de winnaar worden”. “Ik denk ook dat de de DAF gaat winnen” zegt Wilma Kool. “Maar de Volvo is wel mijn persoonlijk favoriet van de zeven trucks!”
Wilma Kool vond het interieur van de nieuwe FH retro-kleuren hebben.
De strijd ging tussen de DAF en de Volvo, vond Henk van Duinen.
Voor Henk van Duinen is het in ieder geval duidelijk dat het om die twee auto’s gaat: “Het wordt de DAF of de Volvo; ik twijfel tussen die twee. Er zaten overigens sowieso geen slechte trucks tussen.”
Onze gastheer van de testdagen, Wouter Bouwheer van Bouwheer Zeewolde zegt, terugdenkend aan 2012: “Ik denk toch weer de DAF. Maar dat het heel dicht bij elkaar zit, weet ik zeker. De nieuwe Volvo heeft iets minder kastruimte en dat kan een nadeel zijn. Qua rijcomfort is de Volvo heel goed, dat hoor je ook. Ik denk Volvo op twee en de Mercedes Actros op drie”.
Mercedes Actros verslaat Scania R-serie
Die derde plek had Wouter Bouwheer goed: een mooie uitkomst. De Actros werd sterk derde met 83,77 procent. Vooral de bediening, de werkplek en het interieur zijn uitstekend voor elkaar in de nieuwe Actros, en daar verdient ie veel waardering en punten mee.
Interessant is dat de Actros chauffeurslieveling Scania verslaat. De R490 Topline zien we pas op de vierde plaats terug met 80,11 procent. De Scania scoorde op de instap goed, en bleef bij de overige onderdelen – werkplek, bediening, interieur en rijden, in de middenmoot hangen.
Twee echte chauffeurs-auto’s!
De uitstekende werkplek van de Mercedes Actros.
Wat dachten de merken zelf?
We vroegen tevens aan de vertegenwoordigers van de truckmerken welke truck zou gaan winnen.
“We hebben goede hoop dat de Volvo gaat winnen”, zegt Jan Fijnaut van Volvo Trucks Nederland. “Qua driveability staat de FH op topniveau, we hebben met de nieuwe cabine een enorme stap gemaakt en veel goede feedback van chauffeurs gekregen tijdens de testdagen. Maar of dat genoeg is?”
Jan Fijnaut vroeg zich af of de kwaliteiten van de nieuwe FH genoeg waren voor een overwinning.
Peter van Kessel van DAF Trucks zegt: “Ik denk dat het dichter bij elkaar zit dan vorig jaar. De stap van Euro 5 naar Euro 6 heeft bij DAF tot veel verbeteringen geleid, onderhuids, maar ook in de cabine zoals een nieuw bed en het nieuwe dashboard. Ik hoop dat we de juryleden genoeg hebben kunnen imponeren!”
Jan van Gelderen van Mercedes-Benz hoeft niet lang na te denken: “Ik denk dat de uitslag dezelfde zal zijn als vorig jaar: DAF één, Volvo en Scania zullen vechten om de tweede plaats en dan komen wij.”
Wim Bakker van Scania heeft ook een idee welke truck gaat winnen: Ik denk dat wij met de Scania bovenin eindigen maar dat we niet zullen winnen. De Actros, ik gok dat die gaat winnen. Het vernieuwen leeft veel bij chauffeurs. Maar we maken wel kans op een deelprijs voor bijvoorbeel de werkplek.” Maar op dat gebied blijkt dat andere merk uit Zweden Scania nu echt voorbijgestreefd te zijn.
Goede vijfde plaats Renault T-serie
Op de vijfde plaats eindigde de Renault T-serie met 77,00 procent. Een uitstekende score voor een nieuwkomer van een merk dat in ons land van oudsher geen goede reputatie heeft, en slechts een beperkt marktaandeel. De T-serie was voor alle chauffeurs een aangename verrassing.
Bij Renault verwachtten ze niet dat de T-serie zou winnen. Maar voor Renault was dit een zeer spannende strijd. Waar zou de T-serie eindigen? “Ik durf er geen uitspraken over te doen”, lacht Mirjam Oskam van Renault Trucks.
Haar collega Paul Forster zegt: “Ik hoop dat de Renault zo hoog mogelijk eindigt. Ik zou blij zijn als we boven de middenmoot uitkomen. Als we winnen zou dat echt super zijn. De afwerking van de auto is van een hoog niveau. Maar we zijn een merk met geen imago, en daar werken we nu aan met deze truck.”
De Renault was voor iedereen een verrassing en heeft meteen een goede positie geclaimd.
‘MAN-chauffeurs zijn oprecht’
De MAN TGX heeft een ruime en stille cabine, maar laat toch punten liggen op de onderdelen werkplek, instap en rijden. Bovendien is de MAN in de ogen van velen – net als de Scania – toe aan vernieuwing. De MAN kreeg 75,28 punten, alles bij elkaar overigens nog steeds een prima score.
Ivar ten Tuinten van MAN zegt over de TGX: “Het is een truck met een comfortabel rijgedrag. Hij is stil en je hoort geen fluitgeluiden en de cabine biedt heel veel ruimte. Dat is wat de chauffeurs ervan zeiden. De chauffeurs die zelf ook MAN rijden herken je heel goed. Die wisten goed de kritiekpunten en de goede punten op te noemen. Zij waren heel oprecht. De andere chauffeurs zien de truck anders.”
Collega Lia Herzog zegt ook: “De chauffeurs die niet zelf op een MAN rijden waren erg negatief. Ik denk daarom niet dat de MAN gaat winnen. Het is hetzelfde als je een BMW-rijder in een Audi zet.”
Volgens de mensen van MAN moet je vaste chauffeur zijn op een MAN om ‘m echt te kunnen waarderen.
Nog altijd dikke zeven voor Iveco
De Iveco Stralis Hi-Way is ondanks het vernieuwde interieur toe aan vernieuwing, zo blijkt uit de score. De motor van de Iveco werd door de meeste chauffeurs erg gewaardeerd, evenals de cabinevering. De Iveco werd zevende met 72,33 procent, nog altijd een dikke zeven dus voor deze Zuid-Europeaan.
Wim Meerens van Iveco Nederland zegt: “We maken kans op een deelprijs voor het interieur.” “Die verdienen we wel”, zegt zijn collega Jeroen Huijbregts. Wim vervolgt: “Ik denk dat de Volvo de winnaar is vanavond, DAF tweede wordt, Mercedes derde en Scania vierde.”
En dat bleek een perfecte inschatting te zijn van de uitslag van deze spannende en mooie truckverkiezing.
In Truckstar 13 staat een uitgebreid verslag van het testen, met talloze quotes en oordelen van onze testchauffeurs over alle zeven trucks.
Van links naar rechts: Wim Meerens en Jeroen Huijbregts van Iveco in gesprek met Jan van Gelderen van Mercedes-Benz.
Met zoveel nieuws waren de kaarten dit jaar opnieuw geschud.