Het was hét zwaartransport van het jaar: het inrijden van de nieuwe spoorbrug bij Muiderberg.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Bekijk de time-lapse
In de avond van vrijdag 6 mei begon één van de indrukwekkendste zwaartransporten van het jaar: het inrijden van de nieuwe spoorbrug over de A1 bij Muiderberg. De wijde omgeving was hiervoor afgesloten, maar vanaf 20.00 uur konden geïnteresseerden live meekijken via een video-feed.
Van die video feed is bovenstaande time-lapse gemaakt. Hierin is mooi te zien hoe de nieuwe spoorbrug bij Muiderberg over de A1 wordt gereden naar tijdelijke bokken waarop de brug parallel aan het spoortracé en de huidige spoorbrug is komen te staan.
8.400 ton staal
Het was een megaklus. De nieuwe spoorbrug, die de afgelopen tijd gebouwd is naast de A1, weegt maar liefst 8.400 ton en is 255 meter lang en 55 meter hoog. De brug staat nu op tijdelijke steunen naast de huidige spoorbrug. Binnenkort wordt de huidige brug in vier stukken gezaagd en verwijderd. Daarna wordt het te overspannen gat groter gemaakt en zal de nieuwe brug in het spoortracé geschoven worden.
Sarens nam het inrijden van de brug voor z’n rekening met deze platformwagens, of SPMT’s. De nieuwe brug is noodzakelijk omdat de A1 breder gemaakt wordt en het huidige spoorviaduct te smal is voor die verbreding. (Foto: Rijkswaterstaat)
A1 en wijde omgeving afgesloten
Rijkswaterstaat sloot voor de operatie de A1 af en uit veiligheidsoverwegingen werd ook de wijde omgeving afgesloten. Op de website van Weguitbreiding SAA vind je meer informatie over de nieuwe spoorbrug en de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.
Openingsfoto: Rijkswaterstaat
Lees ook:
A1 dicht tijdens verrijden Spoorbrug Muiderberg