Veel klachten over werkwijze ILT, inspecteurs voelen zich niet serieus genomen
Er is veel kritiek op de Inspectie voor Leefomgeving en Transport, omdat controles voortaan vooraf worden aangekondigd.
Dat meldt de Volkskrant. Inspecteurs van de ILT vrezen dat er door bedrijven en organisaties veel zaken worden weggemoffeld. Op 15 juli meldde de dienst in een vergadering controles altijd van tevoren aan te kondigen. Dat blijkt uit stukken die zijn opgestuurd naar Publeaks.
Volgens de ILT-directie is deze werkwijze vooral efficiënt, maar inpecteurs voelen zich met het beleid niet serieus genomen.
Convenanten
Ook wordt in het artikel genoemd dat de inspecteur-generaal Jenny Thunnissen een ‘obsessie voor convenanten’ zou hebben. Een convenant is een contract dat een bedrijf afsluit met de ILT, waarmee op basis van vertrouwen wordt besloten het bedrijf in de toekomst niet meer te controleren.
FNV Bondgenoten spreekt zich in het stuk uit tegen de convenanten: werkgevers zouden dolgraag een convenant met de ILT willen hebben omdat het in de praktijk een vrijbrief is om te doen en laten wat ze willen. Vrachtwagens en administratie worden niet meer gecontroleerd. FNV is daarop gefocust, omdat het diverse schijnconstructies heeft ontdekt, ook bij bedrijven met een ILT convenant.
Ondercapaciteit
Volgens velen is het beleid van de ILT een beleid uit armoede. De ILT ontstond in 2012 na een samenvoeging van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de VROM-inspectie. Sindsdien is het aantal controleurs flink afgenomen en lijdt de inspectie aan ondercapaciteit.
Naast de transportbranche controleert de ILT ook afval- en asbestgerelateerde bedrijven, woningcorporaties en taxibedrijven.