Vanaf 3 november past Rijkswaterstaat de inhaalverboden voor trucks op diverse snelwegen aan.
De komende tijd wordt het opletten wat betreft de inhaalverboden. Op sommige plekken worden inhaalverboden opgeheven; op andere trajecten worden nieuwe inhaalverboden ingesteld en op sommige plaatsen veranderen de tijdsvensters.
Prettig als je hier en daar gewoon kunt, en mag inhalen.
Wat verandert er?
Op een aantal trajecten waar vrachtwagens nu mogen inhalen, wordt vanwege sterk toegenomen drukte een inhaalverbod ingevoerd. Dit is bijvoorbeeld het geval op de A16 van knooppunt Galder tot de Belgische grens in beide richtingen.
Op wegen met veel vrachtverkeer waar het inhaalverbod tot colonnevorming leidt en ander verkeer moeilijk kan in- en uitvoegen, wordt het inhaalverbod opgeheven. Bijvoorbeeld op de A15 knooppunt Gorinchem – Papendrecht in beide richtingen.
Op sommige trajecten is het vrachtverkeer ook buiten de spitsperioden toegenomen. Daar wordt het inhaalverbod uitgebreid van de spitsperiode naar de hele dag. Bijvoorbeeld op de A7 Purmerend – Wognum in beide richtingen.
Op trajecten langer dan 30 kilometer wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer zo’n vijf kilometer onderbroken. Vrachtwagens kunnen dan inhalen, dat voorkomt colonnevorming. Bijvoorbeeld op de A28: Van knooppunt Hoevelaken tot knooppunt Hattemerbroek in beide richtingen geldt een inhaalverbod, behalve tussen Elspeet en Epe.
Drukker maar ook meer rijstroken
Rijkswaterstaat voert de wijzigingen door omdat er veel is veranderd. Op bepaalde trajecten is het drukker geworden; op andere trajecten zijn er rijstroken bijgekomen, etc.
In Truckstar 13 voegt Rijkswaterstaat een overzichtskaart bij met hierop alle informatie omtrent de veranderingen.
Er zijn de afgelopen jaren veel rijstroken (en spitsstroken) bijgekomen.
Statisch versus dynamisch
De huidige inhaalverboden dateren uit 2003. De aanpassingen van nu zijn een gevolg van een Tweede Kamermotie uit 2011 van de VVD, die opriep tot het invoeren van een algemeen inhaalverbod voor vrachtauto’s op alle Nederlandse snelwegen. Branche-organisatie TLN keerde zich tegen dit voorstel en pleitte voor dynamische toepassing van inhaalverboden. In plaats van een algemeen inhaalverbod zouden inhaalverboden afhankelijk van de verkeerssituatie moeten gelden. Dus alleen dan wanneer er daadwerkelijk effect is op de verkeersdoorstroming.
Minister Schultz startte daarop een onderzoek naar tijden en plaatsen waar de huidige inhaalverboden aanpassing behoeven vanwege doorstroming en veiligheid. TLN is hierbij betrokken geweest. Door alle aanpassingen zal het aantal kilometer snelweg met een inhaalverbod met circa acht procent afnemen. De totale omvang van de inhaalverboden (aantal km x uur) neemt met ongeveer twee procent af. Alhoewel TLN liever op alle 2×2-snelwegen dynamische inhaalverboden had gezien, is dit resultaat toch acceptabel, zo vindt TLN.