Renault Master
| 10:24 | Arjan Olsthoorn

In de praktijk: rijden met de nieuwe Renault Master

De Renault Master is voor het eerst sinds 2010 volledig vernieuwd. Deze update biedt onder andere meer ruimte en een groter bereik voor de elektrische variant. Daarnaast komt er binnenkort ook een waterstofversie aan.

Over smaak valt niet te twisten is een aloud gezegde en dat is natuurlijk gewoon waarheid als een koe. Persoonlijk vind ik hem wel stoer, met die grote neus en daarin de nogal aanwezige grille.
Dat gevoel neem je dus ook mee als je achter het stuur stapt want ik voelde me een soort koning van de weg in deze bestelbus. De week voor het Profile Truckstar Festival konden we beschikken over de nieuwe Master en dat zijn dus meteen twee vliegen in één klap: testen en inzetten in de praktijk om spullen van en naar het TT Circuit te vervoeren. Daar is zo’n bus natuurlijk voor gemaakt.

150 pk

Spullen vervoeren kan ‘ie overigens goed met zijn maximale laadruimte van 14,8 m3. Ten opzichte van de vorige Renault Master is de laadruimte. En praktisch: de zijdeur kan vier centimeter verder worden geopend. Verder valt op dat het tussenschot, tussen cabine en laadruimte zo goed als recht is wat het betimmeren van de laadruimte gemakkelijker maakt.
Wat betreft de aandrijving: de nieuwe Master is verkrijgbaar met zowel verbrandingsmotoren als een elektrische variant (in 2025 komt er ook een waterstof-versie beschikbaar). Op de internationale motorenlijst staan vier dieselmotoren, met vermogens van 105 pk, 130 pk, 150 pk en 170 pk. Daarnaast ligt het gemiddelde brandstofverbruik 1,5 liter per 100 kilometer lager dan bij het huidige model. Wij reden de 150 pk sterke dieselmotor met handbak en beiden voldoen goed en maken er een fijn rijdende bestelbus van.

Plomp

De geheel nieuw vormgegeven Master lijkt misschien wat hoekig en plomp, maar deze vormgeving zorgt er juist voor dat het verbruik is afgenomen. Ja, ook bij bestelbussen is aerodynamica het toverwoord. De motorkap is wat korter, de spiegels zijn gestroomlijnder en de achterkant is smaller en iets lager. Al met al moet dit zorgen voor 27 procent lager brandstofverbruik.
De Master sluit duidelijk aan bij de designtaal die Renault eerder introduceerde op de nieuwe personenauto’s. Dit is te zien aan de karakteristieke C-vormige koplampen, een grote grille met verticale spijlen en het vernieuwde Renault-logo. De achterkant van de Master heeft een wat klassiekere uitstraling, maar ook daar zijn de veranderingen zichtbaar, met name in de veel hoekigere achterlichten.

10-inch

In het interieur valt het dashboard op, dat er fraai uitziet met prima materiaalgebruik. Het meest in het oog springt het 10-inch infotainmentscherm dat standaard centraal op het dashboard is geplaatst. Onder dit scherm bevinden zich draaiknoppen voor de klimaatregeling, en op het stuurwiel zijn nog fysieke knoppen aanwezig, fijn! De middelste zitplaats kan worden omgevormd tot een armsteun door de rugleuning neer te klappen. Want om eerlijk te zijn wil je als bijrijder niet op de middelste plek zitten, het kan, maar voor een flinke bouwvakker is het niet geschikt zullen we maar zeggen. Het interieur biedt in totaal 135 liter aan opbergruimte, waaronder een diep opbergvak onder een stoel, perfect voor bijvoorbeeld werkschoenen. Daarnaast zijn er meerdere usb-c-laders beschikbaar.

De Master is bij zowel de reguliere Renault-dealer te bestellen als bij Renault Trucks-dealers.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie