16.138 nieuwe vrachtwagens
| 11:38 | Arjan Olsthoorn

In 2023 werden er 16.138 nieuwe vrachtwagens verkocht

In 2023 werd een opvallend hoog aantal nieuwe vrachtwagens geregistreerd. Het totale aantal bedroeg 16.138, wat een stijging van 21% betekent ten opzichte van 2022 (13.289).

Het aantal nieuw geregistreerde elektrische zware bedrijfsvoertuigen is zelfs vertienvoudigd in 2023, met 1.148 exemplaren, vergeleken met de 116 geregistreerde EV’s in 2022. Deze groei is terug te zien over volle breedte van de markt. In de lichtste categorie, tussen de 3,5 ton en 7,5 ton GVW (totaalgewicht) zijn er in 2023 1.251 nieuwe zware bedrijfs­wagens geregistreerd, een plus van 192%. Ook in de zwaarste categorie van meer dan 16 ton GVW, beter bekend als vracht­wagens, zien we een flinke stijging. In 2023 zijn er 14.098 vracht­wagens geregistreerd, 16% meer dan in 2022.

Totaaloverzicht

  • Categorie 3501-7500 kg GVW: 1.251 (2023) VS 429 (2022): +192%
  • Categorie 7501-10000 kg GVW: 45 (2023) VS 46 (2022): -2%
  • Categorie 10001-16000 kg GVW: 744 (2023) VS 691 (2022): +8%
  • Categorie > 16000 kg GVW: 14.098 (2023) VS 12.123 (2022): + 16%
  • Totaal 16.138 (2023) VS 13.289 (2022): +21%

‘Sector wil vergroenen’

Hoewel het hier voor een deel gaat over orders uit voorgaande jaren, die door leveringsproblematieken pas in 2023 te naam zijn gesteld, weerspiegelt deze groei volgens Frank Ruygrok, Branche­manager Truckdealers bij BOVAG, de dynamiek en het aanpassingsvermogen van de sector. “Met name de verdubbeling van het aantal elektrische zware bedrijfs­wagens laat zien dat de sector de wil heeft om te vergroenen, en deze lijn zal zich naar verwachting de komende jaren doorzetten.”

nieuwe vrachtwagens

DAF blijft ook in 2023 ruim koploper in ons land, maar levert wel in tegenover 2022.

Naast het inhalen van de leveringsproblematieken door COVID-19 en een aantal internationale conflicten, met chiptekorten tot gevolg, kunnen de stijgingen worden toegeschreven aan ondernemers die anticiperen op nieuwe wetgeving omtrent Zero Emissie Stadszones per 1 januari 2025 en de vracht­wagenheffing een jaar daarna: ondernemers maken gebruik van de huidige regelgeving om vrijstellingen te verkrijgen voor de periode tot 2030. Daarnaast heeft de introductie van de tweede generatie smarttachograaf in augustus van het voorgaande jaar duidelijk bijgedragen aan een stijging van het aantal registraties, met name in de zomermaanden.

Marktaandeel per merk

Tijdens de jaarlijkse persconferentie op donderdag onthulde Volvo Trucks ook de marktaandelen voor de Nederlandse markt. Zoals verwacht behoudt DAF Trucks nog steeds zijn leidende positie in ons land, met een marktaandeel van 30,5 procent (vergeleken met 32,2 procent in 2022).

Marktaandeel >6 ton:

2023 2022
DAF 30,50% 32,20%
Volvo 19,40% 22,70%
Scania 17,00% 13,90%
Mercedes-Benz 15,20% 15,70%
MAN 9,10% 7,30%
Renault 3,50% 3,60%
Iveco 2,70% 2,70%
Overig 2,50% 1,90%

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie