14 maart | 13:51

ILT schiet tekort in controle chauffeurs De Rooy Transport

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onvoldoende onderzoek gedaan bij De Rooy Transport uit Son en Breugel naar overtredingen van de rij- en rusttijden. Dat oordeelde de Raad van State in een door FNV aangespannen zaak.

Edwin Atema, bestuurder FNV Transport en Logistiek: “Deze uitspraak is een dik verdiende en snoeiharde draai om de oren van de inspectie. Het onderschrijft onze zorgen over het slappe optreden van de inspectie in bredere zin.”

De Raad oordeelde ook dat de inspectie niet heeft voldaan aan een eerdere gerechtelijke uitspraak om onderzoek in te stellen naar het mogelijk overtreden van het verbod op weekendrust in vrachtwagencabines. De Rooy laat chauffeurs uit Oekraïne, Wit-Rusland en Roemenië weken tot maanden achter elkaar bivakkeren in vrachtautocabines. Dit is op grond van Europese rij- en rusttijdenwetgeving verboden en in Nederland aangemerkt als zwaarste overtreding uit die wetgeving.

‘Dieptriest’

Atema: “Deze uitspraak onderschrijft de brede grieven die we hebben op de inspectie. Dat maken we keer op keer duidelijk, in de media, in Den Haag en in de rechtszaal. De wet- en regelgeving is duidelijk. We leggen de bal voor de inspectie keer op keer op de stip. Maar de Nederlandse inspectie is feitelijk alleen bezig met het beargumenteren waarom ze niks doen. In Nederland is de inspectie geen vriend van chauffeurs of nette bedrijven. Het niet handhaven is een rode loper voor malafide bedrijven die Nederland zien als vrijhaven waar alles kan. Dieptriest.”

Onderzoek

FNV onderzocht het bedrijf in 2018 en vond vele misstanden. “We zagen fraude en overtredingen van rij- en rusttijden, het illegaal te werk stellen van chauffeurs uit Oekraïne, Wit- Rusland en Turkije, onderbetaling en verschillende andere misstanden”, aldus Atema. In 2019 verzocht FNV daarom de ILT en de Nederlandse Arbeidsinspectie om onderzoek te doen, boetes uit te delen en handhavend op te treden.

Administratie niet op orde

De inspectiediensten deden een administratieve controle en troffen 262 chauffeurs aan die niet bij De Rooy op de loonlijst stonden. Zij concludeerde dat de administratie ‘een zooitje was’. Er werden boetes uitgedeeld wegens illegale tewerkstelling en het niet op orde hebben van de rij- en rusttijden. Met het uitdelen van boetes was vervolgens voor de inspectie de kous af en werd het dossier gesloten. De inspectie zag geen aanleiding tot een specifieke controle op de weekendrust of andere handhavende maatregelen.

Bezwaar

FNV was het niet eens met het alleen uitdelen van boetes. Omdat daarmee geen enkele waarborg voor naleving in de toekomst wordt gegeven. Atema: “In Nederland zijn boetes zo laag dat beboete bedrijven gewoon doorgaan met het overtreden van wet- en regelgeving.” FNV ging in bezwaar bij de ILT, maar die veegde de bezwaren van FNV van tafel. Daarop ging FNV naar de rechter, die in november 2020 FNV gelijk gaf en de ILT opdroeg om alsnog onderzoek in te stellen.

Vervolgonderzoek

In augustus 2021 deelde ILT haar nieuwe inspectierapport. Op basis van een controle van slechts één van de ongeveer 600 chauffeurs en het overnemen van de reactie van de advocaat van De Rooy -dat er toch echt niets aan de hand was-, concludeerde de inspectiedienst dat er geen overtredingen waren gevonden. FNV stapte daarop naar de Raad van State die onlangs oordeelde dat de inspectie alsnog onderzoek in moet stellen. Daarbij oordeelde de Raad dat de bevindingen uit het eerste onderzoek genoeg aanleiding gaven voor vervolgonderzoek.

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda