Niet iedereen is tegen 48 uur overstaan in de cabine. Onder meer forum ChauffeursWereld heeft er geen moeite mee.
Het verbod op lange weekendrust in de cabine uit 2006 is ingevoerd om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Ook moest het verbod voorkomen dat chauffeurs op parkings zonder fatsoenlijke voorzieningen hun weekendrust doorbrengen.
Gebakken peren
Maar ChauffeursWereld is er van overtuigd dat strenge handhaving van het verbod de chauffeurs niet brengt wat het zou moeten. “Gemeentes zullen nog meer zones instellen waar je niet mag parkeren en daar hebben we allemaal last van”, redeneert men. Erger nog is dat criminaliteit in de vorm van lading- en brandstofdiefstal zal toenemen als de trucks twee etmalen onbeheerd achterblijven. “Dan gaan de verzekeringspremies omhoog en blijft er nog minder geld voor de werknemers over”, vreest ChauffeursForum. “Linksom of rechtsom zitten wij met de gebakken peren.”
Goeien en kwaaien
Een alternatief draagt het forum ook aan. “In plaats van handhaving van het verbod op langdurige rust in de cabine, zou de overheid streng moeten toezien op naleving van de cabotageregels. Daarnaast moeten de minimumlonen voor iedereen omhoog. Bij controle onderweg moet elke chauffeur kunnen aantonen dat hij volgens de regels betaald wordt. Op die manier lijden de goeie chauffeurs en welwillende bedrijven niet onder de kwaaien.”
Petitie tekenen
Natuurlijk vindt ChauffeursForum ook dat overstaan onder slechte omstandigheden niet te verteren is: ”Dat is op te lossen door meer bewaakte parkings met goede voorzieningen aan te leggen”. ChauffeursForum wil haar standpunt kracht bijzetten met een petitie die je hier kunt ondertekenen.