TurboStar
| 10:00 | Robert Servaas

Iconisch duo: TurboStar toen en nu

Op het Truckstar Festival stonden ze gebroederlijk naast elkaar: de iconische Iveco TurboStar uit de jaren tachtig en de nieuwe S-Way TurboStar. Bizar om te bedenken dat er ruim dertig jaar leeftijdsverschil zit tussen deze twee.

Nog altijd roept de naam TurboStar warme herinneringen op aan het vlaggenschip van Iveco dat in 1984 werd geïntroduceerd. Dat was in zijn tijd een imposante truck met een cabine waarbij de chauffeur centraal stond. Heel vooruitstrevend hadden de mensen bij Iveco namelijk meningen van chauffeurs gevraagd en die wensen zoveel mogelijk in het ontwerp van de nieuwe cabine doorgevoerd. Zo was deze breder en hoger dan zijn voorganger om meer binnenruimte te creëren.

De stoere uitstraling kwam onder meer van de grote bumper met standaard extra mistlampen en verstralers. Leuk detail waren de jaloezieën voor de ramen van de slaapcabine. Dat scheelde inkijk en hield de warmte van de zon een beetje tegen. Het zorgde er in elk geval voor dat de Iveco TurboStar een eigen smoel had. De dikke V8 met maximaal 480 pk maakte het helemaal af.

Luchtvering

Jammer genoeg zijn er nog nauwelijks TurboStars van die eerste generatie over. Gelukkig worden er in ons land nog een paar gekoesterd door liefhebbers. Een ervan is Youri Rutte, directeur van de Rutte Groep. Hij is al van jongs af aan liefhebber van het merk, dat in het bedrijf altijd een grote rol heeft gespeeld.

“Al toen ik als klein jochie voor het eerst mee ging met de Iveco van mijn vader en dat fluitende geluid van de turbo hoorde, was ik verkocht”, aldus Youri. Inmiddels zwaait hij de scepter bij het bedrijf, waar nu dus enkel Iveco’s rijden. “Mijn droom was echter om ooit zo’n TurboStar te hebben, puur voor de hobby. Uiteindelijk vond ik via een dealer in Italië een witte. Die heb ik maar even gehad, want dat exemplaar was qua cabine en interieur zo slecht dat opknappen veel geld zou kosten. Toen ben ik op zoek gegaan naar een ander exemplaar. Dat vond ik in Zuid-Italië via diezelfde dealer. Deze truck is nauwelijks blootgesteld aan pekel en daardoor in heel goede staat. De vorige eigenaar is er echt netjes op geweest, want ook het interieur is nog keurig. Die heeft dat destijds wel helemaal laten bekleden met leer.”

Origineel

De rode TurboStar heeft nog alle kenmerken, inclusief de dakspoiler en jaloezieën aan de zijkant. Zelfs de originele striping zit er nog op. “Hij is nog nooit overgespoten, ondanks de respectabele kilometerstand van ruim 1,2 miljoen”, zegt Youri. “En heel leuk is dat dit een van de weinige is met luchtvering”, voegt hij eraan toe. Volgens de eigenaar loopt de V8 met 480 pk nog als een zonnetje. “Ik gebruik hem zo af en toe voor bijzondere ritjes. Zo ben ik er al twee keer mee naar Oekraïne geweest met een hulptransport. Mooi om te doen, maar met zo’n auto ook nog eens leuk. En hij heeft geen krimp gegeven.”

Niet te missen

Over naar de nieuwe Iveco S-Way TurboStar Special Edition, zoals hij voluit heet. Die maakte speciaal voor het Truckstar Festival de reis naar Nederland. Ermee rijden is uit den boze, laat men uit Italië weten, maar even een rondje over het circuit voor de foto kan nog net. De Special Edition is een eerbetoon aan die welhaast iconische TurboStar. Vooral de oranje-rode kleur en de striping maken de gelijkenis duidelijk, al is die striping wel in een modern jasje gestoken. Verder zitten er tal van accessoires op, waarvan de meeste je tegemoet glimmen. Naast de lichtmetalen wielen zijn dat onder meer verchroomde sidebars, deurgrepen, chroomeffect op de grille en de spiegels, een glanzende zonneklep en een lichtbar onder de bumper en eentje op het dak met extra verlichting. Hij is niet te missen, zeg maar. Leuk detail zijn de roosters voor de achterste zijruiten, die alweer een verwijzing zijn naar het origineel uit 1984.

Waar 480 pk destijds de top was, daar heeft de S-Way TurboStar de beschikking over de Cursor 13-motor van 570 pk. Die is gekoppeld aan de HI-Tronix, een geautomatiseerde versnellingsbak met twaalf verzetten. Nog een verschil met de oude TurboStar, waar nog gewoon met de hand moet worden geschakeld. Dat de vooruitgang de afgelopen dertig jaar enorm is geweest, blijkt ook uit alle rijhulpen en veiligheidssystemen die de S-Way aan boord heeft. Daar konden ze destijds alleen maar van dromen. Sterker nog, van sommige had geen mens wellicht kunnen vermoeden dat ze ooit nog eens zouden worden uitgevonden.

Foto’s: Vincent Broer


Dit is een deel van het originele verhaal, te vinden in Truckstar 10.

Truckstar 10/2022

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie