I-Shift viert tiende verjaardag
| 14:43 | Truckstar Redactie

I-Shift viert tiende verjaardag

Dit jaar viert I-Shift haar tiende verjaardag. Volvo’s automatisch schakelende bak wordt momenteel geleverd in tachtig procent van alle afgeleverde FH’s.

Dit jaar viert I-Shift haar tiende verjaardag. Volvo’s automatisch schakelende bak wordt momenteel geleverd in tachtig procent van alle afgeleverde FH’s.

Echter, toen I-Shift gelanceerd werd in 2001, zag de markt er heel anders uit. Er waren al verschillende automatisch schakelende systemen, maar dit waren in feite aangepaste handbakken die niet altijd naar tevredenheid werkten.

Maar bij Volvo zagen ze wel toekomst in een automatisch schakelende transmissie, maar wel eentje die helemaal opnieuw ontworpen zou worden en daarom honderd procent geschikt zou zijn als automaat.

Lange afstandswerk
De eerste I-Shift was bedoeld voor het lange afstandswerk tot 44 ton en sloeg direct aan. Na een jaar, in 2002, werd veertien procent van alle Volvo Trucks besteld met I-Shift.

“We hebben een volledig nieuwe ongesynchroniseerde bak ontwikkeld, inclusief control unit met alle elektronica, sensors en software, in eerste instantie bedoeld voor het lange afstandswerk”, zegt Sven-Erik Tibb, hoofd product manager tijdens de ontwikkeling van I-Shift. “Hiermee kregen we de totale controle over de motor en het schakelen”, zo vervolgt Tibb.

Lager brandstofverbruik
Dit laatste was de sleutel tot een lager brandstofverbruik bij veel chauffeurs, en een veiliger wegbeeld, omdat de chauffeur zich meer op het verkeer kan concentreren, zo redeneert Volvo. Bovendien is de chauffeur minder moe aan het eind van zijn werkdag.

In 2005 kwam de tweede generatie van I-Shift uit. De voor- en achterkant van de bak waren opnieuw ontworpen voor een nieuwe koppeling en een nieuwe hoge en lage groep schakel-unit.

De derde generatie I-Shift kwam in 2009 op de markt, samen met de eerste Euro 5-motoren. De software was verder verfijnd, en verschillende onderdelen waren verder verbeterd.

Toepassingsgebieden
Het aantal toepassingsgebieden van I-Shift is inmiddels ook flink uitgebreid. Zelfs de FMX-bouwtruckserie wordt er mee uitgerust. De hoogste koppels kunnen nu worden losgelaten op de bak en de gehele versnellingsbak is nu sterker, compacter en lichter in gewicht.

“Het voordeel van I-Shift is dat het geen goeie of slechte dagen heeft. I-Shift houdt het verbruik daarom altijd net zo laag als de beste chauffeur op zijn beste dag”, aldus Åke Zander, technisch directeur bij Volvo Powertrain.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie