In het behoudende Noord-Amerika, waar bijna alle trucks een ongesynchroniseerde handbak hebben, blijkt Volvo’s I-Shift een behoorlijk succes te zijn.
In het behoudende Noord-Amerika, waar bijna alle trucks een ongesynchroniseerde handbak hebben, blijkt Volvo’s I-Shift een behoorlijk succes te zijn.
De automatisch schakelende bak van Volvo wordt momenteel in 26 procent van alle nieuwe Volvo’s in Noord-Amerika geleverd.
Vier jaar geleden waagde Volvo de stap om de I-Shift ook aan de overkant van de grote plas aan te bieden. De versnellingsbakken worden tot nu toe echter geproduceerd in Köping in Zweden, en verscheept naar Volvo’s truckfabriek in Dublin, Virginia, Volvo’s grootste truckfabriek.
Eigen productielijn
Vanwege het succes van de I-Shift heeft Volvo besloten een eigen productielijn te gaan starten voor de bak in Amerika, in de fabriek in Hagerstown, Maryland. Hier worden momenteel de 11, 13 en 16 liter motoren van Volvo gebouwd.
Vanaf het derde kwartaal van 2012 zal in Hagerstown ook de I-Shift gemaakt worden. Volvo investeert zo’n zeven miljoen dollar in de nieuwe productielijn.
Het is overigens in Amerika ook mogelijk een motor van een andere motorenfabrikant te kiezen in een Volvo. De I-Shift kan echter alleen achter een Volvo-motor geplaatst worden.