Onlangs presenteerden Jan Bakker Transport B.V. en Millenaar & Van Schaik Transport B.V. gezamenlijk de eerste drie van 20 bestelde waterstof-elektrisch aangedreven Hyzon-trekkers.
Een unicum in de wegenbouw, want dat is het werkveld waarvoor deze uitstootvrije trekkers met geïsoleerde opleggers zullen worden ingezet.
Toekomst voor waterstof
“Naast de elektrische voertuigen, hybride voertuigen en alternatieve brandstoffen zien wij een belangrijke rol voor waterstof weggelegd in het toekomstige transport,” aldus de directie van Jan Bakker.
TLN-directeur Jan Boeve roemt de pioniersgeest van beide bedrijven: “Deze investering vraagt om durf van de ondernemer. Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik laten met deze stap zien dat ze voorop willen lopen als wegbereider op de route richting emissievrij zwaar bouwvervoer, ondanks dat de beschikbaarheid van dit soort voertuigen, van waterstof als energiedrager en een sluitende businesscase nog geen vanzelfsprekendheid is.”
Vuurdoop
Het spits zal volgens plan vanaf eind september worden afgebeten bij het groot onderhoud van de A1 bij Apeldoorn. Deze vrachtwagens kunnen circa 520 kilometer rijden op één waterstof-tankbeurt. De waterstof wordt in de voertuigen omgezet in elektriciteit via een brandstofcel. Deze voertuigen stoten uitsluitend waterdamp uit en dus geen CO2, NOx of fijnstof meer.