hyzon
| 11:14 | Arjan Olsthoorn

Hyzon en Holthausen bouwen 1500 trucks voor Nieuw-Zeeland

Hyzon Motors Europe BV is een samenwerkingsverband tussen het Groningse bedrijf Holthausen Clean Technology uit Hoogezand en de Amerikaanse truckproducent Hyzon Motors. De truckfabrikant heeft een megaorder uit Nieuw-Zeeland te pakken, zo is te lezen op de website van Hyzon.

Het betreft een deal met het Nieuw-Zeelandse bedrijf Hiringa Energy. In Groningen worden de komende jaren maar liefst 1500 waterstoftrucks gebouwd om ze vervolgens naar de andere kant van de wereld te laten verschepen. Hyzon/Holthausen heeft een fabriek in Winschoten, waar de vrachtwagens de komende jaren worden gebouwd. Wanneer de truckfabriek in Winschoten operationeel is, is niet bekendgemaakt. Per willen de waterstoftruckbouwers zo’n 500 van de band laten rollen, dat moet voor ongeveer duizend werknemers een baan opleveren. In China heeft Hyzon al een fabriek.

2026

Uiterlijk 2026 moeten de laatste voertuigen op de Nieuw-Zeelandse wegen rondrijden. Maar eind dit jaar moeten de eerste trucks al van de Groningse band rollen. Hiringa Energy richt zich op het aanleggen van tankpunten voor voertuigen die op waterstof rijden.

Configuratie

Het gaat om 6×4 trekkers met een grote cabine en met een GVW van 58 ton. De trucks hebben actieradius van 680 kilometer. Volgens Hyzon zijn deze trucks net zoveel tijd kwijt aan het tanken van waterstof als diesel voor dieseltrucks.

2 Reacties
  1. Ik zie H2 gas als een veel betere oplossing als men Carbon neutraal wilt gaan dan al die stekker auto’s. Het grootste probleem op dit moment is om een rendabele conversie uit te vinden. Water [H2O] wordt met electrische energie gespleten in waterstof gas [H2] en in zuurstof [O2] .Ik hoor van rendementen van 35% en dat moet fors omhoog. Waarschijnlijk met behulp van een catalisator. Maar welke is de duizend euro vraag? Ten tijde van veel wind- of zonne energie kan dit waterstofgas geprodudeerd worden. Opslag is minder kostbaar dan mega maat accu’s. Er zijn gewoonweg te weinig van de zeldzame metalen op aarde, om iedere auto ter wereld van een grote accu te voorzien. Je praat over driekwart miljard auto’s plus miljoenen trucks. De techniek om motoren op gas te laten draaien is oud en goed ontwikkeld. Zowel voor LPG als voor methaan [aardgas]

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie