Hyundai-waterstoftruck
| 09:03 | Robert Servaas

Hyundai-waterstoftruck in Nederland (voor één dag)

Heel even was er onlangs een Hyundai-waterstoftruck in Nederland. Het Koreaanse merk heeft zich namelijk verbonden aan de organisatie Healthy Seas, die een schoonmaakactie hield op het strand van IJmuiden.

Om die samenwerking kracht bij te zetten, werden ter plekke enkele emissieloze voertuigen getoond, waaronder de Hyundai Xcient Fuel Cell Truck. Die laatste ging de volgende dag alweer door naar een volgend evenement elders in Europa, maar volgens Nabil Nachi van Hyundai Motor Europe is de waterstofvrachtwagen naar alle waarschijnlijkheid al in 2022 in ons land te koop.

Testen in Zwitserland

Momenteel rijden er 46 Xcient Fuel Cell Trucks in een testproject in Zwitserland. De Zwitserse trucks zijn nog van de eerste generatie. De versie in IJmuiden is de opvolger, met onder meer een vernieuwd uiterlijk. Daarvan zullen er nog dit jaar 140 worden geleverd aan Zwitserland. Kort daarna moet de negentientons bakwagen ook in Oostenrijk verkrijgbaar zijn. Nederland volgt hoogstwaarschijnlijk daarna als land waar de Hyundai-waterstoftruck te koop komt, waarbij wel als voorwaarde geldt dat de infrastructuur op orde moet zijn. Momenteel telt ons land acht stations waar je waterstof kunt tanken, maar er zijn er nog een stuk of twaalf in ontwikkeling. Bovendien is Hyundai nog aan het onderzoeken welke partijen de trucks zouden kunnen leveren en onderhouden. De gemiddelde Hyundai-dealer is daar namelijk niet voor uitgerust.

De bakwagen zelf ziet er bijna onthutsend normaal uit. Nergens is een spoor te vinden van waterstoftanks of andere exotische techniek. Nachi benadrukt nog maar eens dat het de eerste in serie geproduceerde brandstofcel-truck ter wereld is. Verder heeft het merk al twintig jaar ervaring met de technologie, die in deze truck bestaat uit twee brandstofcel-stacks waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Daarmee wordt vervolgens de centraal in het chassis gemonteerde 350 kW sterke elektromotor aangedreven. Die motor is gekoppeld aan een Allison-automaat met zes versnellingen en een retarder.

400 kilometer actieradius

De volledig luchtgeveerde negentientons 4×2-bakwagen beschikt over zeven waterstoftanks, met een gezamenlijke inhoud van zo’n 35 kilo. Die zijn tussen de cabine en laadbak gemonteerd en zijn door zijfenders volledig aan het zicht onttrokken. Daarmee heeft de Hyundai-waterstoftruck een actieradius van ruim 400 kilometer. Drie 72 kWh-accu’s aan het chassis slaan de elektriciteit op. Een tankbeurt duurt tussen de acht en twintig minuten als gebruik wordt gemaakt van een vulstation met een druk van 350 bar. Dat zijn nu de meeste, maar vullen met 700 bar is ook al mogelijk.

Interieur

Een blik in de cabine laat een keurig dashboard zien, met alle meters en schakelaars op logische plekken. Het materiaalgebruik en de afwerking doen beslist niet onder voor de Europese merken. De zit is goed en er is voldoende opbergruimte in het interieur van de dagcabine. Wat dat betreft hoef je als chauffeur niet ongelukkig te worden als je baas zo’n Hyundai voor je aanschaft. Hoe het rijdt, hopen we binnenkort vast te stellen, maar gezien onze ervaringen met batterij-elektrische trucks tot nu toe moet dat wel goed komen.

Hyundai Xcient

Keurig interieur.

Trekker

Naast deze 4×2-bakwagen is met de komst van de tweede generatie ook een 26-tons 6×2 leverbaar. Een deel van de 140 extra trucks voor Zwitserland zal deze configuratie hebben. Daarnaast komt er in de toekomst ook een trekker beschikbaar voor het zware langeafstandsvervoer. Grootste uitdaging daarbij is om een goede plek te vinden voor de waterstoftanks aangezien de ruimte aan het chassis bij een trekker beperkt is. Maar die bakwagen gaan we in de nabije toekomst beslist ook op de Nederlandse wegen zien.

Xcient trekker

In de VS wordt getest met een Hyundai-trekker op waterstof.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie