Aan de vooravond van de IAA in Hannover presenteert Hyundai als toekomsttruck een elektrisch aangedreven vrachtwagen met brandstofcel. Deze truck zal in 2019 officieel worden gelanceerd.
Ruim 20 jaar geleden begon Hyundai met de ontwikkeling van waterstof-aangedreven voertuigen. In 2013 volgde de productiestart van ’s werelds eerste in serie geproduceerde waterstofauto, de Hyundai ix35 Fuel Cell. Zijn opvolger, de Hyundai NEXO, verschijnt binnenkort in de Nederlandse showrooms.
Vloeiende, gladde lijnen en oppervlakken
De elektrische vrachtwagen met brandstofcel heeft een opvallend uiterlijk. Het zijn vooral vloeiende, gladde lijnen die de vormgeving bepalen. De grille van de vrachtwagen valt op door zijn geometrische vormen, die de structuur van waterstof symboliseren. Blauwe kleurstellingen op de vrachtwagen benadrukken zijn milieuvriendelijke karakter.
Autonoom rijdende Hyundai-vrachtwagen
Hyundai deed onlangs ook met succes een test met een zelfrijdende vrachtwagen. Deze truck met oplegger, genaamd Xcient, legde geheel autonoom een traject met een lengte van 40 kilometer af op een Zuid-Koreaanse snelweg. Hyundai is van mening dat zelfrijdende (vracht)auto’s de efficiëntie en de veiligheid bevorderen en zet daarom vol in op de ontwikkeling van deze technologie.