xcient
| 12:26 | Arjan Olsthoorn

Hyundai brengt Xcient Fuel Cell naar Nederland

Hyundai heeft de eerste zeven exemplaren van zijn Xcient Fuel Cell-truck afgeleverd aan klanten in Zwitserland. De vrachtwagen van Hyundai is ’s werelds eerste zware vrachtauto met brandstofcel. Dit jaar worden er in totaal vijftig afgeleverd. Hyundai wil de afzet van brandstofceltrucks verder uitbreiden naar Nederland, Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk.

“De aflevering van deze trucks is nog maar het begin van de doorbraak van waterstof”, aldus In Cheol Lee, Executive Vice President en Head Commercial Vehicle Division van Hyundai Motor. “We zijn van plan om ook de Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt te betreden. We willen wereldwijd het gebruik van waterstof als schone energiedrager stimuleren. Want waterstof biedt eindeloos veel mogelijkheden.”

Hyundai Xcient

In Zwitserland is de Xcient al bij verschillende klanten afgeleverd.

Productiecapaciteit

De productiecapaciteit groeit in 2021 naar 2.000 stuks per jaar voor de Europese, Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt. Daar neemt de vraag naar schone mobiliteit sterk toe. Daarmee is een investering van 1,3 miljard dollar gemoeid. Deze is aanvullend op de eerder aangekondigde investering in de ontwikkeling van een waterstof-ecosysteem. Voor de verdere ontwikkeling werkt Hyundai met diverse partijen samen op het gebied van productie van waterstof, tankstations, service en onderhoud in zowel Noord-Amerika als China. In deze expansieplannen speelt de XCIENT Fuel Cell-truck een belangrijke rol.

Waterstoftankstations

In Zwitserland is inmiddels een robuust waterstofecosysteem opgebouwd om de ondernemers die de zware waterstoftrucks gebruiken, te ondersteunen. Intussen zijn er ruim honderd waterstoftankstations in het land. Deze zijn ook in gebruik door personenauto’s met brandstofcel. Hyundai wil ook andere partijen interesseren om deel te nemen in het waterstof-ecosysteem. Op basis van het succes in Zwitserland wil Hyundai – met partnerbedrijven – het systeem uitrollen in Nederland, Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk.

De Hyundai Xcient wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 350 kW en een dubbele brandstofcel van in totaal 190 kW. De zeven waterstoftanks hebben een totale capaciteit van 32 kg, wat zorgt voor een actieradius van 400 km* – een perfecte balans tussen de behoeften van gebruikers en de mogelijkheden van de Zwitserse infrastructuur. Waterstof tanken kost slechts 8 tot 20 minuten.

Actieradius

Hyundai werkt de komende jaren aan een nieuwe versie van de waterstoftruck met een specifiek brandstofcelplatform en twee brandstofcellen, elk met een vermogen van 200 kW. Met 4×2-trucks, 6×4-trucks en 4×2-trekkers dekt het nieuwe model een groot deel van de Europese markt voor zware vrachtwagens. De 4×2-trekker met een treingewicht (GCW, Gross Combination Weight) van 44 ton heeft een actieradius van 1.000 kilometer. Deze vrachtwagens zullen een grote impact op de markt hebben als het aankomt op de vervanging van dieselvrachtwagens.

2 Reacties
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie