Hybride-techniek voor zware trucks
Tot nu toe vinden we hybride-techniek in lichte trucks zoals de Volvo FE en DAF LF. Maar daar komt verandering in.
Tijdens de IAA 2012 laat transmissie-fabrikant ZF een gloednieuw modulair versnellingssysteem zien met de naam TraXon. Dit is de opvolger van de AS-Tronic die we kennen uit DAF’s, Iveco’s en MAN’s. ZF heeft de TraXon inmiddels uitvoerig getest, en ook in combinatie met een 120 kW sterke hybride-module, in verschillende zwaardere truckmodellen, waaronder de DAF XF105 460.
Ook onze Duitse pers-collega’s hebben al een stukje gereden. “Na vier uur rijden was 50,24 kWh (kiloWatt-uur) teruggewonnen en als electrische energie het accupakket in gepompt”, zo schrijft Eurotransport. Een veertig ton zware truck kan daarmee op vlak terrein een half uur rijden, dus dat is geen kattepis.
Overigens wordt niet vermeld wat voor testroute er gedurende de vier uur gereden werd. Ongetwijfeld is er geregeld afgeremd, want anders kun je de kinetische energie die zich in een rijdend voertuig bevindt, niet terugwinnen. Maar ook zwaardere trucks, bijvoorbeeld in de bouw, rijden ritten met veel stops, dus ook hier is hybride-techniek in principe een optie. Probleem is vooralsnog de fiks hogere meerprijs.
Geheel nieuwe bak
De TraXon-versnellingsbak is een geheel nieuwe automatisch schakelende bak die een hoger koppel doorberekent aan de aangedreven as(-sen) dan de AS-Tronic, zonder compromissen op gewichtsgebied. Daarnaast komt er minder geluid uit de bak.
Deze basisbak kan vervolgens gecombineerd worden met een droge koppeling, hybride-module, dubbele koppeling of koppel-omvormer. Uiteraard is er ook de mogelijkheid voor een PTO.
Vooruitziend schakelen
De schakelstrategie voor de TraXon kan deels aangestuurd worden met gegevens uit een vooruitkijkende navigatie, die op zijn beurt weer via GPS-gegevens weet waar de truck zich bevindt.
Het is mooie en interessante techniek uit Zuid-Duitsland waar we in de nabije toekomst kennis mee gaan maken en uitgebreid op terug komen.