Huuskes
| 12:27 | Arjan Olsthoorn

Huuskes bevoorraadt regio met eActros koelwagen

Nieuw in de vloot van Huuskes: de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros koelwagen. De totaalleverancier van eten en drinken zet de truck in eerste instantie in op een route vanaf de hoofdvestiging in Enschede naar de vestiging in Beuningen.

Harrie Reink, Manager Logistiek bij Huuskes: “We beginnen met ritten dicht in de buurt. De truck rijdt nu dagelijks zo’n 150 kilometer. Daarmee functioneert ‘ie zo ongeveer op de helft van zijn capaciteit. We doen ervaring op met elektrische mobiliteit. Als alles verloopt zoals we verwachten, gaan we de eActros stapsgewijs steeds intensiever inzetten.”

OEM-fabrikant

De ingebruikname van de eActros is een logische stap voor Huuskes. Reink: “Ons bedrijf is al jaren actief met het verduurzamen van onze activiteiten en we willen overstappen op elektrische mobiliteit. Wel doen we het liefst zaken met een OEM-fabrikant met een bewezen reputatie op het gebied van service en kwaliteit. Na het vergelijken van het aanbod van verschillende spelers kozen we voor Mercedes-Benz. De eActros is namelijk net wat verder op het gebied van actieradius en technologie en volledig ontwikkeld als elektrische truck. De koeltechnologie is bovendien ontwikkeld in nauwe samenwerking met Frigoblock, een solide aanbieder in dit specialisme. Zo staat er nu een koelwagen die moeiteloos opgenomen kan worden in onze dagelijkse gang van zaken. We beginnen met ritjes dichtbij om straks op te schakelen en de capaciteit van zo’n 250 kilometer elke dag volledig te benutten.”

Chauffeurstraining

Harrie Reink is blij met de nauwe samenwerking met Daimler Truck Nederland en Baan Twente. “Dit is dus niet een typisch gevalletje van ‘Hier heeft u de sleutels en veel plezier ermee’. Vanaf het eerste moment tot aan de aflevering – en ook nu nog – trekken we samen op. Zo heeft Mercedes-Benz meegedacht over de laadinfrastructuur en ons wegwijs gemaakt in alles wat daarbij komt kijken. Onze chauffeurs kregen bovendien een training van Daimler Truck Nederland om zo optimaal gebruik te leren maken van de nieuwe truck. We hebben de nieuwe eActros dan ook meteen aan het werk gezet. Gevolg: de klanten merken geen verschil, maar wij doen als Huuskes nog weer iets duurzamer ons werk,” vertelt Reink.

‘Dit is de toekomst’

De chauffeurs die de eerste dagen met de eActros erop hebben zitten zijn erg enthousiast. Een van hen is Michel Huiskes. “Dit rijdt zoveel fijner en soepeler dan een dieseltruck. De eActros reageert bijvoorbeeld heel direct op het gaspedaal en je voelt ook geen trillingen meer van de diesel. Daarbij is schakelen met een elektromotor niet meer nodig én is deze truck muisstil. Dat alles zorgt ervoor dat we veel comfortabeler ons werk kunnen doen. Natuurlijk is het ook wel wennen, want medeweggebruikers horen je minder snel aankomen. Je moet – zeker nu nog – extra goed anticiperen en alert zijn, maar daar hebben we dus energie genoeg voor. Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van mobiliteit gewoon de toekomst is,” aldus enthousiaste chauffeur Michel Huiskes.

Michel Huiskes

Pionieren

Huuskes breidt haar duurzame ambities uit door te investeren in elektrische mobiliteit. Directeur Rob Huuskes vertelt hierover: “Duurzaamheid staat centraal in ons werk. Dat zie je onder andere terug in ons assortiment met verantwoordelijk eten en drinken. Ook het vastgoed wordt steeds duurzamer: zo is ons nieuwste pand volledig gasvrij. Op het gebied van mobiliteit zetten we dus ook weer een belangrijke stap. In de toekomst blijven we investeren in de transitie van dieseltrucks naar volledig elektrisch. Op die manier dragen wij onze steentjes bij aan een beter klimaat.”

Op dit moment geldt Huuskes als een van de pioniers op het gebied van elektrische mobiliteit. Richard Bos, Key-Accountmanager bij Daimler Truck Nederland, verwacht dat vele bedrijven zich spoedig zullen aansluiten. Hij legt uit: “Dit goede voorbeeld krijgt zeker navolging. Al is het maar omdat nieuwe overheidsregels het binnen 10 jaar nagenoeg onmogelijk maken om nog met een diesel in het centrum te komen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie