Ter vervanging van een Terberg 8×8 bestelde C. van den Adel uit Bergum een Mercedes-Benz Arocs 8×8 met widespread gestuurde tandem. De wagen wordt geleverd door Veldhuizen uit Groenekan.
Al jaren rijdt aannemersbedrijf Van den Adel met een Terberg 8×8 met mechanische besturing voor het transport van bouwmaterialen. Voor de wendbaarheid op de bouwlocaties en het hoge laadvermogen wilde Van Den Adel weer een auto met widespread gestuurde tandem. De keus viel op een Mercedes Arocs 4145 AK 8×8 met mechanisch gestuurde 4e as.
Mechanisch gestuurd
De Mercedes wordt standaard af fabriek geleverd met een afstand van de voorassen van 1,75 m en de achterassen van 1,40 m. De voorassen worden verplaatst naar 1,81 m en gekeurd op 10,5 ton. De achterassen zijn geplaatst op 1,81 m en gekeurd op 11,5 ton . De achterste as blijft mechanisch geveerd en wordt mechanisch gestuurd vanuit het stuurhuis, zodat kwetsbare elektro-hydraulische systemen achterwege blijven. Zo ontstaat een veer- en stuursysteem dat vrijwel géén onderhoudskosten heeft.
De auto is voorzien van een Palfinger Epsilon Q200 Z95 autolaadkraan met een Bakker grijper model DDV EZ 090. Tevens is de auto voorzien van een 2-zijdige Vossebelt kipper met afdekschotten; deze afdekschotten worden bediend door een hydromotor in het kopschot.
Het eigen gewicht van de auto, kraan en 2-zijdige kipper is 21.000 kg. Op een kenteken met een totaalgewicht van 44 ton blijft er een laadvermogen over van 23.000 kg.