Een merkwaardig bericht in het nieuws vandaag: ‘vervuiling door vrachtwagens kost jaarlijks 1,7 miljard aan zorgkosten’.
Het bericht komt uit een rapport van het European Environment Agency (EEA). Dit Brusselse milieudepartement heeft in haar rapport eveneens becijferd dat in Nederland 4 tot 7 cent gezondheidsschade per gereden truck-kilometer ontstaat.
De conclusies zijn koren op de molen voor Europese politici die het wegtransport verder willen belasten.
Bovendien leidt het nieuws tot een eenzijdig en onnodig negatief beeld van een sector waar iedereen met zijn leven van afhankelijk is.
Eerder dood door uitstoot
Volgens het EEA gaan in Europa jaarlijks 350.000 mensen eerder dood door de uitstoot van stikstofoxide en fijnstof. Beide zijn schadelijk voor de gezondheid en beide werden in het verleden in aanzienlijke mate door trucks uitgestoten.
Het EEA gaat zelfs zo ver om te zeggen dat Nederland slecht scoort in vergelijking tot andere landen. Maar ergens klopt daar iets niet.
Nederland heeft schoon wagenpark
Ondanks de crisis en alle problemen in het wegtransport heeft de sector in Nederland continu geïnvesteerd in schone trucks. Nieuwe vrachtwagens zijn sinds 1990 negentig procent minder stikstofoxide en fijnstof gaan uitstoten.
De Nederlandse transportsector is al jaren één van de schoonste in Europa, zeggen TLN en EVO dan ook in een reactie. Bovendien treedt aan het eind van het jaar de Euro 6-norm in werking, die trucks, vergeleken met de Euro 5-norm, nog eens fiks schoner maakt.
Een Euro 6-truck stoot tachtig procent minder stikstofoxide en vijftig procent minder fijnstof uit dan een Euro 5-truck.
Extra miljardeninvestering vanuit de sector
Om aan Euro 6 te voldoen zal de sector tot 2020 zo’n 1,2 miljard euro extra aan investeringen doen. Bovenop deze investeringen experimenteren transportondernemers momenteel al met schone alternatieve aandrijvingen, zoals aardgas, elektrisch, hybride en biogas.
Ook hebben twaalf steden inmiddels milieuzones, wat tot een kleine verbetering van de luchtkwaliteit in de steden heeft geleid, en tot een versnelde investering in Euro 5-trucks.
Overigens wordt in het rapport voorbijgegaan aan het feit dat een vrachtautocombinatie in Nederland al meer dan zeventien cent per kilometer betaalt aan accijns en andere heffingen, zo zeggen TLN en EVO.
Foto: ANP