Hoe werken slimme verkeerslichten?
Meer veiligheid en betere doorstroming van het verkeer, dat willen we allemaal. Sneller op de bestemming, beter voor het milieu. Daarom zet Rijkswaterstaat slimme verkeerslichten in. Maar hoe werken die nu eigenlijk? En hoe zit het met de privacy?
Slimme verkeerslichten heten met een vakterm intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Ze werken op dezelfde manier als de lussen die je in het wegdek ziet. Wanneer er verkeer aankomt, neemt zo’n lus dat waar. Afhankelijk van de drukte springt het licht eerder of later op rood of groen. Slimme verkeerslichten werken net zo, alleen krijgen ze ook een seintje van het navigatiesysteem. Deze seintjes zijn anoniem en vervallen meteen weer als een voertuig voorbij is.
Op dit moment zijn er 1450 van deze verkeerslichten in Nederland. De meeste zijn van provincies en gemeenten. Rijkswaterstaat beheert er 22 en wil dat aantal uitbreiden.
Hulpdiensten
Rijkswaterstaat zet de iVRI’s allereerst in om ervoor te zorgen dat hulpdiensten beter kunnen doorrijden. In tegenstelling tot de lussen op de weg herkennen de nieuwe lichten bijvoorbeeld een ambulance. Dan kunnen we op afstand de lichten bedienen om die zo snel mogelijk door te laten. De iVRI’s verbeteren de doorstroming van het verkeer. Slimme verkeerslichten kijken namelijk naar het aantal voertuigen dat langs komt. Minder kans dat u voor een rood licht staat te wachten, terwijl er niets aankomt.
Ander belangrijk voordeel is minder uitstoot van CO2, omdat weggebruikers minder hoeven af te remmen en weer op te trekken.
Privacy
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft met andere overheidsdiensten en deelnemende bedrijven gewerkt vanuit het principe ‘privacy by design’. Dat betekent dat bij het ontwerp van deze verkeerslichten vanaf het begin privacy maatregelen zijn toegepast. Daarom is er bijvoorbeeld voor gekozen om te werken met zogeheten geanonimiseerde gegevens, die niet te herleiden zijn naar een persoon.
Vanuit de vierde persoon zou de herformulering als volgt kunnen zijn:
Voortdurend wordt er gekeken of er nog wordt voldaan aan de wet, bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de afgelopen vier jaar zijn er twee keer privacy-analyses uitgevoerd. Daarin wordt exact beschreven wie wat doet en wat er met de gegevens gebeurt. Uit deze analyses blijkt dat de persoonsgegevens op de juiste manier worden verwerkt en dat er dus wordt voldaan aan de wet. Deze analyses zijn ook online in te zien.
Bron: Rijkswaterstaat
Die zijn er al wel, in die zin dat ze weer op groen springen als de lus in de weg meet dat het verkeer zo goed als stil staat.
Ook zijn er trajecten waarin een reeks verkeerslichten op elkaar staan afgestemd waarbinnen je dan de maximum snelheid die daar geldt niet moet overschrijden want dan sta je weer voor rood te wachten. Soort van groene golf maar dan niet voorzien van die typering en bijbehorende techniek.
Waarom niet als in Oostenrijk dat groen begint te knipperen als oranje eraan komt en van rood naar oranje en dan groen als in Duitsland. Scheelt echt.
Wim Groothof dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn
Voor vrachtverkeer zou het een uitkomst zijn ,maar dan moet het wel werken ,maak te vaak mee dat als ik aan kom rijden het net toch op rood springt
Verkeerslichten zouden pas echt slim zijn als ze op rood zouden springen als je te hard aan komt rijden.