nieuwe daf
| 12:48 | Arjan Olsthoorn

Het wachten is voorbij: dit is de nieuwe DAF!

Maandenlang werd de nieuwe DAF al gespot met de nodige camouflage waardoor de nieuwsgierigheid alleen maar werd aangewakkerd. Het wachten is nu voorbij, dit is de nieuwe DAF!

Bekijk de video onderaan de pagina.

De onthulling van een geheel nieuw model is altijd een grote gebeurtenis omdat – anders dan bij personenauto’s – een vrachtwagenontwerp heel lang mee gaat. In het geval van DAF is dat zelfs bijna 35 jaar geweest want de huidige cabine werd in 1987 geïntroduceerd op de 95. Door de jaren heen werden het uiterlijk en de binnenkant steeds opgefrist om de DAF zo bij de tijd te houden. Sterker nog, door de verlenging van de cabine in 1994 en de introductie van de Super Space Cab gold de XF zelfs tot nu toe als een van de ruimste in de markt. Ook de bedden van de XF werden door chauffeurs geroemd vanwege hun breedte en fijne matrassen. Met de nieuwe DAF zet het merk die traditie voort.


Lees alle ins en outs over de nieuwe DAF in Truckstar editie 7. Bestel hem hier! Wil je altijd op de hoogte blijven en nooit meer een editie missen wordt dan nu abonnee!

Truckstar 7


XF, XG en XG+

Vandaag heeft DAF officieel de opvolger van de XF onthult. De kleinste houdt de naam XF, de grotere krijgt de naam XG en het vlaggenschip van DAF krijgt de naam XG+. Het grootste verschil tussen de XG en XG+ is de lengte van de cabine. De vloer in de XG is helemaal vlak hetgeen een stahoogte oplevert van meer dan twee meter. In de extra hoge variant is dat zelfs nog meer. De cabine biedt plaats aan een bed van 80 cm breed. Het bed zelf is elektrisch te verstellen, zoals een bed thuis.

Europese regelgeving

DAF is de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert die inspeelt op de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. Toonaangevende kwaliteit, efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort komen samen in de baanbrekende Nieuwe Generatie DAF.

Voor een optimale leefomgeving zijn beide stoelen te draaien als rust gemaakt moet worden. De zit achter het stuur zou op maat in te stellen moeten zijn door een veel betere verstelbaarheid van het stuur. Tevens zien we dat er keuze is uit conventionele buitenspiegels of camera’s. DAF is na Mercedes de tweede fabrikant die dit af fabriek levert.

Digitaal

Verder is het dashboard volledig digitaal met voor je, op het standaard display, alle rijgegevens. Op het tweede scherm, rechts op het dashboard, alle info over verwarming, audio en navigatie. We gaan ervan uit dat beide schermen via knoppen op het stuurwiel te bedienen zijn. Verder rekenen we erop dat de nieuwe DAF uitgerust kan worden met alle moderne veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning, dodehoek waarschuwing en City Safety. Het dashboard en interieur krijgen een mix van grijstinten en bruin waarbij het dashboard wordt opgefrist met diverse metaalstroken.

Techniek

Over de techniek is momenteel nog weinig bekend maar 530 pk blijft de sterkste versie. Een handgeschakelde versnellingsbak is en wordt niet leverbaar. Verder zijn alle huidige asconfiguraties leverbaar voor zowel trekkers als bakwagens.

Veiligheid

Voor een onovertroffen direct zicht, wordt het ontwerp van de nieuwe cabine gekenmerkt door een grote voorruit en grote portierruiten met zeer lage portierlijnen. Optioneel is een ruit in het portier aan bijrijderszijde beschikbaar, die in combinatie met de neerklapbare bijrijdersstoel, vrij zicht biedt op eventuele voetgangers en fietsers die zich naast de vrachtwagen bevinden.

Ook nieuw is het DAF Digital Camera system, dat de hoofd- en breedzichtspiegels kan vervangen. De DAF Corner View biedt maximaal zicht op het gebied rondom de voorste raamstijl aan bijrijderszijde. Verder is de volledige verlichting van de voertuigen volledig uitgevoerd in LED, wat bijdraagt aan een optimaal zicht en een optimale zichtbaarheid

 

Lees meer over de nieuwe DAF in Truckstar editie 7. Bestel hem hier! Of wil je altijd op de hoogte blijven en nooit meer een editie missen wordt dan nu abonnee!

Truckstar 7

 

26 Reacties
  1. Wat een bijzonder mooie truck is dit geworden. Er ging voor mij al niets boven DAF, maar met deze nieuwe uitvoering laten ze zien dat het nog mooier en beter kan. Gewelig!! Hier kunnen de andere merken alleen maar jaloers van worden.

    En zoals altijd bij DAF zijn ze opnieuw weer de eerste qua innovatie en nieuwste technieken. Petje af voor dit pracht resultaat. Trots op dit oerdegelijk Hollands merk. Hier gaan we nog veel van zien en hoger.

  2. Heb jaren lang bij DAF gewerkt, weet wat het betekent om een nieuwe truck te ontwikkelen en in de markt te zetten. Maar dan ook nog in 3 varianten, pet af voor al mijn oud collega’s jullie hebben werkelijk een super mooie truck ontwikkeld met de allerlaatste technologie een perfecte aerodynamica!

  3. Pracht auto ,naar de laatste maatstaven gebouwd. Volvo en Scania fanaten zullen er zeker stiekem jaloers naar kijken, al zullen ze het nooit toegeven. Zelf heb ik ruim 45 jaar op alle merken gereden , En kan als ervarings deskundige zeggen dat Daf in al die jaren een zeer betrouwbare indruk op mij heeft achter gelaten en dat kan ik echt niet zeggen over alle merken, b.v. die met de ster Wees trots op ons nationaal product

  4. Het wachten op een nieuw model DAF is beloond en nog wel een Truck in 3 opties
    Ik ben een Eindhovenaar Trots op VDL ASML PHILIPS NXP en DAF straks nog in onze eigen bedrijfskleuren zul je zien Niet allee Nederland maar heel Europa er een visite plaatje bij Heeft De DAF Truck Medewerkers van DAF dit is een Top prestatie Gefeliciteerd

  5. Mooie wagen. En zeker als ze er straks in bedrijf kleuren zijn. Ik benieuwd of ze wat aan het zware sturen gedaan hebben. Dat vond ik bij Daf altijd een klein min puntje.

  6. Prachtige nieuwe serie, die Daf verder zal helpen richting de gewenste 20% markt aandeel in Europa, Mercedes achterhalen wordt lastig maar een goede tweede in de markt, zie ik wel gebeuren. Volvo en Scania gaan hier écht last van krijgen!

  7. Wat een pracht van een auto. Ik ben jarenlang scania fan geweest en nog steeds. Maar toen ik voor mezelf ben begonnen drie en een half jaar geleden heb ik een DAF aangeschaft. Sindsdien ben ik blij met die keuze. En nu de nieuwe generatie er is, ben ik helemaal onder de indruk. Geweldig!
    Het is op en top een DAF. Hij is ruim, stil en ziet er strak uit. Ook het interieur is helemaal onder handen genomen en ziet er perfect uit met hoogwaardig materiaal. En de een vindt het niks de ander vindt het wel wat, maar die camera’s ipv spiegels vind ik persoonlijk een goede zet. Proficiat DAF NL. Ik kan haast niet wachten om een nieuwe te bestellen.

  8. Hageman ik heb volvo gereden de FH alleen maar gezeik. Regeneren om de haverklap vanaf nieuws af aan na verloop van garantie werd er eens serieus werk van gemaakt om te zien wat het probleem was. Gevolg rekening van paar duizend euro… Dus overal is wat maar daar ga ik niet over zitten zeuren nadat volvo de nieuwe FH introduceerde. Misschien moet je gewoon klagen bij Wabco die leverde toen compressors..

  9. Maak de borst maar nat dit wordt een topper zal je zien en dat gezeur van die scania en volvo rijders wordt ik zo moe van rij op veel auto maar daf gaat er mee strijken

  10. Gefeliciteerd. Heel mooie auto geworden, alleen jammer dat, zoals ik gelezen heb, er geen handgeschakelde versie is.
    In al de jaren dat ik voor mijzelf gereden heb ben ik altijd met een handgeschakelde onderweg geweest.
    Ik ben ervan overtuigd dat ik daar zuiniger mee rij.
    Al een tijdje met pensioen, dus stiekem jaloers op de mensen die er mee gaan rijden.

  11. ach Jaapio, dat is geen azijn zeiken, ruim € 4000,= aan niet voorziene kosten bij 274.000 km vind ik triest. En zeker als je net uit de garantie bent en Eindhoven is niet thuis.

  12. Helemaal mee eens met Jaapio!
    Moet ook eens keer gezegd worden.
    Trots op een Nederlands State of the Art Produkt.
    DAF Trucks is niet voor niets op weg om marktleider in Europa te worden en dat zal ze lukken ook.

  13. Wat een mooie auto geworden, daar word je als chauffeur gelukkig van. En voor alle azijnzeikerds, deze serie heeft een eigen gezicht gekregen.
    Klagen over compressors en elektronica is zo nutteloos, elk merk heeft zijn problemen. Er is aan veel details nu tijd besteed en dat is zichtbaar geworden.
    Als Nederlander ben ik trots op het resultaat wat er nu staat.
    Gefeliciteerd DAF Nederland.

  14. Mooie nieuwe Truck, maar het is ook about bloody time dat er een nieuwe kwam.
    Hopelijk hebben ze wel die transmissie eens aangepakt, want die as-tronic / traxon is letterlijk én figuurlijk een bak ellende ! En inderdaad, de elektronica is ook voor verbetering vatbaar.

  15. Schitterende auto , weer een zeer ruime confortabele cabine zonder losse kussentjes , Hier kunnen de andere grote merken maar een puntje aan zuigen , een grote ster verdient DAF , gelukkig op papier en niet in de grill , super benieuwd hoe de CF word .

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie