De woeste ‘Triple X’ Scania R730 van Michel Kramer werd uitverkozen tot de Mooiste Truck van Nederland. Dat gebeurde niet zomaar.
In eerste instantie kreeg de truck genoeg stemmen van Fotojaarboek-lezers, waarmee een plekje in de Mooiste Truckstraat gegarandeerd was. Maar dat was slechts het begin.
“Natuurlijk hoor je om je heen de geruchten dat je een kanshebber bent. Maar dat zegt niks!”, verklaart Michel Kramer direct nadat hij afgelopen zondag zijn prijzen in ontvangst heeft genomen op het rechte stuk van het TT Circuit en zijn truck weer op de paddock heeft geparkeerd.
Daar is ook jurylid en Truckstar-medewerler Niels Jansen bij. Hij vertelt Michel: “De nummers twee en drie, de auto’s van Patrick van der Hoeven en Peter van Setten, hadden geen minpunten, net als jouw auto, Michel. Maar de ‘Triple X’ R730 was gewoon nóg gekker!”
Degelijk en uitgekiend ontwerp
Toch zit er een degelijk plan en uitgekiend ontwerp achter de auto. Qua kleurstelling moest ie bijvoorbeeld niet al te extreem worden: “Ik wilde de special paint niet al te schreeuwerig hebben. Het is al een heel drukke auto en daarom wilde ik geen harde kleurcontrasten.”
Dat is goed gelukt maar daarmee diende zich direct de volgende uitdaging aan: hoe laat je de auto toch spreken? “We hebben spectaculaire afbeeldingen gemaakt, waarmee de auto toch spreekt, en juist wel het contrast in licht en donkertinten opgezocht! Verder heeft de truck een soort industriële look gekregen, en dat was precies wat ik wilde.”
Michel vervolgt: “Ook wilde ik echt vernieuwende dingen, zoals de achterbumpers en verlichting daarin. Daarmee neem je tegelijk een risico, maar omdat er tevens een zekere rust in de auto zit door de symmetrie en omdat de kleurstelling naar de trailer is doorgetrokken, moet dat kunnen.”
Sponsors
Ook vernieuwend is de manier waarop de auto tot stand is gekomen. Het bijzondere interieur, het spuitwerk, de materialen, de wielen; het kost bij elkaar een vermogen om een truck zo op te bouwen. “Ik heb medewerking gekregen van zeven sponsors,’’ bekent Michel. “In de vorm van kortingen op constructies en materialen. In Zweden doen ze dat al jaren om spectaculaire trucks te bouwen, maar hier is zo’n samenwerking vrij nieuw.”
Emotioneel moment
De trekker werd afgeleverd op 19 november, een bijzondere dag. “Dat was mijn veertigste verjaardag, en voor mijn moeder en mij een emotioneel moment omdat mijn vader in 1985 op zijn 39e is overleden”, aldus Michel. De Scania was dus meer dan een verjaardagscadeau; het was ook een overwinning op hem zelf.
Ook fijn aan de auto is de verlengde cabine. “Dat is zestig centimeter extra ruimte en daar beleef je zoveel meer plezier aan dan bij een standaard slaapcabine”, zegt Michel. Maar sommige andere dingen waren juist weer wennen.
“Scania levert de R730 alleen met de Opticruise automaat, en daar heb ik echt lange tijd aan moeten wennen”, bekent Michel, ook al heeft ie wel het koppelingspedaal erbij besteld.
D-Tec uit 2004
De oplegger was er al een tijdje. “Dat is een D-Tec containerchassis uit 2004”, zegt Michel. “Die is technisch weer helemaal up to date gebracht met nieuwe luchtbalgen, luchtleidingen etc. De zijbeplating hebben we opnieuw behandeld, de verlichting is helemaal opnieuw aangebracht en de zelfde Tuna Wheel-velgen als op de trekker zijn gemonteerd.
En daarnaast zijn er nog duizend details, zoals in de tank verzonken zijverlichting, de bijzondere kleuren in het door Special Interior Urk fantastisch opgezette interieur, en de vele indirecte verlichting, bijvoorbeeld aan de achterkant van de cabine.
Het beste kun je zelf maar een keer een rondje om de auto heen lopen, de reportage lezen in Truckstar 04/12, of het interview met Michel lezen in het Festival-verslag in Truckstar 09/12, óf de video’s bekijken die we tijdens het festival maakten.