Dit jaar wordt een herstel van het binnenlands vervoer verwacht.
Dat meldt onderzoeksbureau Panteia in haar twintigste editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) voor het Nederlandse goederenvervoer.
Voor 2014 verwacht Panteia voor het wegvervoer een stijging van 0,9 procent van het vervoersvolume en in 2015 is er toenemende groei naar 1,9 procent. De wegvervoersmarkt stijgt dus gestaag in 2014 en 2015. De groei werd al zichtbaar in het laatste kwartaal van 2013.
Tarieven blijven laag
Maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Zorgelijk is dat de toename in de volumes nog niet in hogere vrachtprijzen resulteert. Velen zullen de oorzaak hiervan zoeken in de grote aanwezigheid van goedkoop betaalde Oost-Europese chauffeurs in het West-Europese wegtransport.
Daarmee blijven de tarieven structureel laag en kunnen veel Nederlandse transportbedrijven niet herstellen van de crisis van de afgelopen jaren. Om het hoofd boven water te houden snijden veel bedrijven in hun kosten en dus in het personeel. Lees ook: Veel ontslagen in het transport.
Overigens zijn op TruckstarWerk goeie chauffeurs- en andere logistieke banen te vinden.
Overcapaciteit in binnenvaart, kostenstijging op spoor
In het spoorvervoer en in de binnenvaart is de situatie ook zorgelijk. Ook al zullen de volumes in de binnenvaart iets, stijgen, toch blijft er overcapaciteit.
Op het spoor wordt dit jaar een groei van 2,5 tot 3 procent verwacht, oftewel 1 miljoen ton. Door werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuwelijn, zullen er echter omleidingen zijn en gaat tevens het tarief van de Betuwelijn omhoog.