Bergingsbedrijf Hendriks uit Lottum nam recent een Scania S580 4×2 bakwagen met aanhanger als autotransporter in gebruik. Het voertuig is van alle gemakken voorzien. “Dat mag ook wel,” wij werken door heel Europa met de auto”, aldus directeur Bart Hendriks.
Bergingsbedrijf Hendriks staat bekend om zijn mooie bergingsmaterieel waarbij alles tot op het kleinste details is uitgedacht en hoogwaardig is uitgevoerd. De nieuwe autotransporter is daarop geen uitzondering. Het is de eerste Scania van de nieuwe generatie binnen het bedrijf. “Wij repatriëren hiermee de voertuigen van gestrande reizigers vanuit zo’n beetje elk denkbare uithoek in Europa”, vertelt Bart Hendriks.” De chauffeurs zijn zeker in de zomermaanden continu onderweg. Vandaar dat ik ook niet bezuinigd heb op de cabine en de motorisering van het voertuig. De reden dat we geen trekker met een trailer genomen hebben, is omdat je nooit weet wat je morgen moet ophalen. Dat kan een kleine middenklasser zijn maar net zo goed een machine of een oldtimer, één of meerdere caravans of zelfs een camper. Met een losse bakwagen en een losse aanhanger ben je dan flexibeler want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk voertuigen in één rit mee terugnemen.”
Eenvoudige keuze
Op de vraag of je nu écht een 580-pk sterke V8 nodig hebt voor het vervoer van maximaal 7 auto’s grinnikt Bart maar eens. “Kijk, je gáát er voor of je doet het niet. Hoewel wij ook andere merken rijden, ben ik nu eenmaal een Scania-fan: dat is mijn passie. Dat komt niet overigens alleen door die V8 motor. De uitstraling en kwaliteit tellen ook mee. Want reken erop dat deze auto veel kilometers maakt. Onze vraag naar kwaliteit brengt ons daarom ook altijd weer bij Mersch Farhzeugbau voor de opbouw.” De opbouwer maakt daarbij handig gebruik van het feit dat Scania het laagste chassis in de markt heeft. Door de onderste vloer van de bakwagen nagenoeg direct boven de trekas-banden te plaatsen, ontstaat er optimale ruimte om binnen de vier meter twee hoog te rijden. Omdat de hele combinatie volledig luchtgeveerd is, kan de oprijhoogte tijdens het laden en lossen tot een minimum beperkt worden.
Het exterieur van de cabine wordt gedomineerd door de verchroomde beugel langs de dakrand met daarop twee zwaailampen. De bekende verstralers ontbreken echter en zijn vervangen door drie grote LED werklichten. Dat sluit goed aan bij de optionele LED verlichting van het voertuig zelf. Uiteraard is de auto inclusief de spiegelkappen en de zonneklep in de gele bergingskleur gespoten en ontbreekt ook een set Alcoa velgen niet.
Luxe interieur
Binnen komen de chauffeurs van Hendriks niets tekort. De ruime S-cabine met zijn volkomen vlakke vloer is van alle gemakken en luxe voorzien waaronder een lederen V8 interieur, het driver+ package met onder meer de premium chauffeursstoelen en het comfort pakket. Uiteraard prijkt de premium infotainmentset met navigatie en DAB+radio in het dashboard. Een standairco, koelkast en een magnetron maken het geheel af. “Als ik heel eerlijk ben is het geen moment bij mij opgekomen om het met wat minder toen,” zegt Bart Hendriks. “Bergen is een heel bijzonder vak. Een bergingschauffeur moet veel meer kunnen dan alleen heel goed rijden. Een berger moet ook over heel veel takt en mensenkennis beschikken en verder een goed technisch inzicht hebben. En dat soort mensen zijn schaars, dus daar ben ik zuinig op snap je?”