De situatie rond het achterstallige onderhoud van Duitse bruggen is nog erger dan gedacht, zo claimt een expert.
Slechte ontwerpen, slechte bouw, slecht onderhoud en betonrot: een Duitse TÜV-expert zegt tegen Verkehrsrundschau dat bijna de helft van alle Duitse bruggen deels opnieuw opgebouwd zou moeten worden.
Betonrot
Het gaat vooral om bruggen uit de jaren zestig en zeventig, die simpelweg niet voor het huidige zware verkeer ontworpen en gebouwd zijn, zegt TÜV-ingenieur Günther Jost. Bovendien is te weinig beton gebruikt, wat betonrot in de hand werkt.
Bruggen van latere periodes zijn wel beter, maar dat neemt niet weg dat ook die lijden onder een veel hogere belasting dan tijdens de ontwerpfase werd verwacht, wat betreft het aantal zware voertuigen dat gebruik maakt van de bruggen. En dat is weer een gevolg van het openen van de grenzen met Oost-Europa, zo betuigt Jost.
Het onderhoud dat gepleegd is, is bij veel bruggen niet genoeg geweest, zo zegt Jost bovendien. Dat betekent dat de Duitsers eigenlijk een enorme hoeveelheid groot renovatiewerk voor zich uitgeschoven hebben.
Lees ook:
49 Duitse bruggen op slooplijst
Opnieuw belangrijke Duitse brug dicht