CNV-voorzitter Jaap Smit heeft gepleit voor strenge controle in de grensoverschrijdende arbeid. Maar heeft dit zin?
Jaap Smit sprak op 22 mei tijdens een internationale vervoers- en logistiekconferentie van de Interregionale Raad van Vakbonden Rijn-IJssel (IGR) in Duisburg.
Om social dumping te bestrijden moet er streng gecontroleerd worden op Europese wet- en regelgeving, zo was zijn boodschap.
De huidige situatie in het wegtransport laat zien dat social dumping van chauffeurs aan de orde van de dag is en dat die controle wellicht hard nodig is.
Is de Europese regelgeving afdoende?
Maar het is de vraag of er middels het handhaven van Europese regelgeving echt iets tegen het uitbuiten van die chauffeurs gedaan kan worden in het internationale transport.
Vrij spel
De huidige cabotage-beperkingen mogen dan voorlopig gehandhaafd blijven, in het derde landen-transport en het internationale transport hebben bedrijven die goedkope lonen-chauffeurs inzetten, vrij spel.
Triest voorbeeld op website TLN
Op de website van TLN is daar een goed voorbeeld van te vinden: Daar wordt namelijk het transportbedrijf KLG Europe aangeprezen:
“Op basis van Roemeense kosten en een West-Europese kwaliteitstandaard worden vanuit het Roemeense hoofdkantoor in Boekarest trucking-activiteiten door heel Europa aangestuurd”, zo staat te lezen in het bericht.
Salaris van niks
Die Roemeense kosten staan voor een salaris van niks, waarmee de betreffende chauffeurs niet uit de voeten kunnen in West-Europa, terwijl Oost-Europese chauffeurs wel geregeld weken achter elkaar van huis zijn en veel in West-Europa onderweg zijn. Dit ruikt dus sterk naar social dumping.
De conferentie in Duisburg had als thema ‘Gute Arbeit – Gute Umwelt – Gute Logistik.’ Er was ook veel aandacht voor infrastructuur en de economie, en de goederenstromen tussen Nederlandse en Duitse regio’s.
De belasting hiervan voor mens en milieu stonden centraal. Het lot van veel goedkope chauffeurs uit Oost-Europa is een voorbeeld van hoe het dus niet zou moeten. In het transport tussen Nederland en Duitsland zijn dagelijks talloze laag betaalde Oost-Europese chauffeurs actief.