De invoering van de kilometerheffing ging niet zonder slag of stoot, maar de Vlaamse deelregering wil de opbrengst toch echt in het wegennet steken.
De Vlaamse minister van mobiliteit, Ben Weyts, heeft namelijk aangekondigd dat het budget voor de aanleg en verbetering fors omhoog gaat. Van de 500 miljoen euro is een groot deel afkomstig uit de tolheffing. Het bedrag is ook veel hoger dan aanvankelijk werd aangekondigd.
Spitsstroken
Volgens Weyts komen er spitsstroken langs de E314 tussen Wilsele en Aarschot en beginnen in het zuidelijk havengebied van Gent de voorbereidingen voor de bouw voor de Verapazbrug. Deze brug kan een belangrijk deel van de verkeersdruk bij de Dampoort wegnemen en had er in 2006 al moeten zijn. Verder worden de op- en afrit van de E40 bij Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde met elkaar verbonden tot een extra rijstrook. Een extra rijstrook komt er ook aan weerszijden van de E313 tussen knooppunt Lummen en de afrit Beringen.
Doorstroming
In Opglabbeek moeten verkeerslichten of een bypass de doorstroming op de N76 bij het industrieterrein verbeteren. Aan de noordoostkant van Tongeren komt een stuk ringweg; over een zelfde stuk omleidingsweg aan de zuidoostelijke kant wordt nog nagedacht. In Lommel, tot slot, wordt de Ringlaan met een tunnel onder de Stationsstraat doorgeleid.