H2-share
| 12:15 | Arjan Olsthoorn

H2-Share’s eerste vrachtwagen op waterstof rijdt in Nederland

Een vrachtwagen van 27 ton met waterstof-brandstofcel rijdt door Nederland. Deze door VDL gebouwde truck startte zijn demonstratie in Schelluinen en wordt vergezeld door een mobiel waterstoftankstation. Diverse partners werken samen in dit door Europa gefinancierde H2-Share project dat de ontwikkeling van zero-emissie vrachtvervoer als doel heeft.

Deze waterstofvrachtwagen is een unicum in de Benelux. Het gaat om de eerste vrachtwagen die in deze vorm samen met het mobiele tankstation wordt gedemonstreerd. De lancering van deze eerste demo is een enorme stap in de ontwikkeling van de zero-emissie zware vrachtwagen industrie in het noordwesten van Europa, niet in het minst omdat er nu praktische ervaring wordt opgedaan met trucks die rijden op waterstof. Het transportbedrijf Breytner biedt alleen zero-emissie transportdiensten aan. Zij zetten de truck de volgende 3 maanden in voor de bevoorrading van een bekend meubelconcern. De vrachtwagen zal getest worden in verschillende logistieke processen en zo draagt Breytner bij aan het antwoord op de vraag waar vrachtwagens op waterstof het best ingezet kunnen worden. Na de proefperiode bij Breytner gaat de truck naar één van de andere partners binnen het project.

H2-share

Deze door VDL gebouwde truck startte zijn demonstratie in Schelluinen en wordt vergezeld door een mobiel waterstoftankstation. Foto: Wystrach

Mobiel waterstoftankstation
Bedoeling is om de vrachtwagen te demonstreren op zes verschillende locaties verspreid over Duitsland, Nederland, België en Frankrijk. Om dit mogelijk te maken, onafhankelijk van de beschikbaarheid van waterstoftankstations in de buurt, stelt Wystrach een gebruiksvriendelijke, officieel goedgekeurde en flexibele oplossing voor in de vorm van een mobiel waterstoftankstation met ruim voldoende opslagcapaciteit. In Schelluinen kan de vrachtwagen echter ook tanken in de waterstofstations te Rhoon/Rotterdam en Helmond.

Wolgang Wolter, CEO van Wystrach GmbH vertelt: “We realiseren ons dat er een toenemende vraag is naar een holistische kijk op mobiliteitsconcepten. Fabrikanten van vrachtwagens, treinen, bussen en zelfs vorkheftrucks zijn geïnteresseerd in systemen op en voor waterstof. Het H2-Share project is bijgevolg een interessant uitstalraam voor deze trendzettende mogelijkheid.”

H2-share

H2-Share’s eerste vrachtwagen op waterstof rijdt in Nederland en is door VDL gebouwd. Foto Wystrach

Binnen de logistieke sector groeit de interesse in zero-emissie oplossingen om zo de impact op luchtkwaliteit te verminderen. In stedelijke gebieden kunnen batterij-elektrische vrachtwagens een oplossing zijn. Hun bereik blijft echter beperkt en daarom bieden batterij-elektrische vrachtwagens geen oplossing voor zwaar vrachtvervoer over grote afstanden. Elektrische vrachtwagens mét een waterstof brandstofcel die het bereik verlengt, bieden die oplossing wel. In de EU zijn dit soort voertuigen nog niet commercieel beschikbaar, al hebben ze een enorm potentieel. H2-Share wil dit potentieel aantonen.

“Op dit moment bestaan er enkele barrières voor het wijd verspreiden en kost-efficiënt maken van waterstof-elektrische zware vrachtwagens. Om tot een goed TCO (Total Cost of Ownership) model te komen, moeten deze barrières worden weggewerkt. De kost voor waterstof moet significant dalen, het aantal waterstoftankstations moet toenemen en het vertrouwen in het waterstof brandstofcelsysteem moet stijgen. Binnen het H2-Share project tracht VDL, in samenwerking met partners, de markt gereedheid van waterstof brandstofcellen voor zware vrachtwagens aan te tonen en te demonstreren dat deze betrouwbaar zijn voor dagelijks gebruik door echte gebruikers in Noord-West Europa als voorloper voor de massale uitrol van deze technologie,” aldus Menno Kleingeld, managing director VDL ETS.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie