Iveco bestaat veertig jaar. Een mooi jubileum, en daarom is er ook een mooie actie, waar jij aan mee kan doen.
Iveco heeft hiervoor een speciale jubileum-website gelanceerd: Iveco40.com. Op deze website kun jij jouw Iveco-verhaal uploaden in de vorm van een foto of video.
Vanuit de hele wereld
Vanuit de hele wereld zijn reeds foto’s en videofragmenten geüpload, zowel oude beelden als nieuwe. Deelnemen doe je door je eerst te registreren. Vervolgens kun jij samen met alle andere deelnemers stemmen op de beste inzendingen.
Je hebt nog ruim de tijd om jouw Iveco-moment te uploaden; de actie sluit op 30 november 2015. Iedere week zal de foto of video met de meeste stemmen weergegeven worden op de Iveco 40-webgsite en gedeeld worden op social media-kanalen.
Uiteindelijk worden er veertig inzendingen gekozen uit de honderd met de meeste stemmen. Deze veertig foto’s en video’s worden gebundeld in een digitaal boekje.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Iveco: opzienbarend truckmerk
Sinds het ontstaan van Iveco in de jaren zeventig is het een opzienbarend truckmerk geweest. Iveco ontstond namelijk toen het Italiaanse Fiat besloot dat het een groter marktaandeel wilde.
Fiat maakte zijn eigen trucks en was begin jaren zeventig tevens al eigenaar van de merken Lancia en OM uit Italië, en van Unic uit Frankrijk. Vervolgens kwam daar het stoere Duitse merk Magirus Deutz bij in een nieuwe samenwerking.
Het merk Iveco was daarmee in 1975 geboren. Maar het was nog lang geen succes. Het duurde bijvoorbeeld nog tot in de jaren tachtig tot Magirus Deutz afstand had gedaan van haar naam en er een zware truck-range geïntroduceerd werd.
TurboStar
In 1984 werd echter de TurboStar gelanceerd. Die truck werd een succesnummer mede dankzij de sterke motoren. In zeven jaar tijd werden er 50.000 van verkocht.
In 1990 werd een aandeel van zestig procent van het moederbedrijf van het Spaanse Pegaso gekocht. In 1991 werd het Engelse truckmerk Seddon Atkinson overgenomen, gevolgd in 1992 door de overname van Navistar International Trucks Australia (Ital).
Eveneens in de jaren negentig werd een nieuwe truck-range gelanceerd: de EuroStar, EuroCargo, EuroTrakker en EuroTech, later gevolgd door o.a. de Stralis en de nieuwste Stralis-range.
Op motorengebied en in de bestelwagen-wereld ontwikkelde Iveco zich ook sterk. De huidige Cursor-motoren hebben een goeie reputatie en de nieuwste generatie haalt de Euro 6-norm zonder EGR. Bij de bestelwagens is de Daily sinds jaar en dag een enorm succes.
Jubileum-stand op Truckstar Festival
Iveco vierde het veertig-jarig jubileum ook op het Truckstar Festival met een grote jubileum-stand en een boel geschiedenis. Voorgangers van de huidige generatie stonden trots te glimmen tegenover de laatste modellen. Zo stond er een Magirus Rundhauber en een schitterende frontstuur-Magirus tegenover de nieuwste Stralis Hi-Way en de Strator.
Genieten tijdens het Truckstar Festival waar Iveco een aantal fantastische klassiekers had tentoongesteld.
Tegenover de oudjes stonden de nieuwe broers.