Bij Goossens staat klanttevredenheid voorop. Efficiëntie en duurzaamheid spelen daarbij een belangrijke rol, zowel in de producten die het bedrijf levert als in de manier waarop ze bij de klant terechtkomen. Met de aanschaf van 19 nieuwe Volvo FL-trucks, waaronder de eerste twee elektrische varianten, zet Goossens een stap richting een groener wagenpark.
De Volvo FL Electric is bij uitstek geschikt voor stadsdistributie. “We bezorgen dagelijks bij klanten thuis, vaak in drukke binnensteden en woonwijken. Met de Volvo FL Electric kunnen we dat geruisloos en zonder uitstoot doen,” vertelt Willem van Berlo, manager transport bij Goossens. “Daarnaast draagt het bij aan onze toekomstbestendigheid, want steeds meer gemeenten voeren zero-emissiezones in.”
De keuze voor elektrisch is weloverwogen. “We willen klaar zijn voor de toekomst, maar we moeten ook praktisch blijven. Onze elektrische trucks worden daarom ingezet voor regionale ritten, waar we zeker weten dat we binnen de actieradius blijven en op tijd kunnen laden. Zoals de bezorging vandaag in Beek en Donk.”
“De Volvo FL Electric heeft op papier een bereik van 400 km, maar in de praktijk rekenen we met 300 km om een veilige marge te houden. We testen continu hoe ver ze kunnen gaan. Onze chauffeur Yuri is onlangs met slechts 10% accu teruggekomen… Sindsdien hebben onze chauffeurs laadpassen om onderweg op te laden als het nodig is.”
Duurzaam ondernemen
Naast de elektrische trucks zet Goossens breed in op duurzaamheid. “Ons hoofdkantoor telt 6.400 zonnepanelen. Daarmee kunnen we de e-trucks opladen, mits ze voor zonsondergang terug zijn. We hebben ook laadpalen voor de leaseauto’s van onze collega’s. Helaas kunnen we de energie niet opslaan; de benodigde accu’s zijn een te grote investering voor nu.”

Ook in het transportproces wordt duurzaamheid meegenomen. “Wij rijden CO2-neutraal door brandstofcompensatie. Voor elke liter diesel die we verbruiken, investeren we in projecten die bomen planten. HIervoor ontvangen we een certificaat waarmee we aantonen dat we volledig compenseren. Bovendien nemen we verpakkingsmateriaal zoals tempex en karton retour en verwerken we dit in gescheiden stromen. Zo proberen we op alle fronten bij te dragen aan een duurzamere wereld.”
Lees ook: DM Logistics kiest voor Renault Trucks E-Tech T
“Een wagenpark dat dagelijks operationeel moet zijn, kan zich geen lange stilstand permitteren. Bij BAS Truck Center begrijpen ze dat stilstand geen optie is,” zegt Willem. “Onze voertuigen moeten rijden, elke dag weer. Dankzij het BAS servicecontract kunnen we onderhoud efficiënt inplannen zonder onze planning in gevaar te brengen. Een bus of truck moet zo snel mogelijk weer op pad.”
Tevreden chauffeurs
Niet alleen het bedrijf profiteert van de overstap naar elektrisch, ook de chauffeurs zijn enthousiast. “Het rijden met elektrisch is heerlijk. Geruisloos, geen geronk van de motor,” zegt Yuri, een van de chauffeurs bij Goossens. “Het rijdt verder heel comfortabel en voelt meer als een echte vrachtwagen dan de dieselversies, vanwege het extra gewicht. Dat zorgt voor een stabiele en soepele rijervaring.”
Trots op het wagenpark
Voor Willem is het een bijzonder gevoel om elke dag het wagenpark te zien staan. “Al onze trucks zijn Volvo’s en de jongens zijn er nog elke dag enthousiast over. Als ik buiten loop en ons wagenpark zie, ben ik daar trots op. Alles is up-to-date en netjes!” Met deze moderne vloot en een sterke focus op duurzaamheid en efficiëntie blijft Goossens klaar voor de toekomst.
