Scania heeft goede financiële resultaten geboekt over het eerste kwartaal van 2014.
Scania’s inkomsten kwamen op bijna 2,3 miljard Zweedse kroon uit, een stuk hoger dan de 1,9 miljard van het eerste kwartaal van 2013.
“De volumes bij de voertuigen en de service zijn gegroeid, maar de zwakkere munteenheden in de opkomende markten deden een deel van die winst teniet”, legt Scania-topman Martin Lundstedt uit.
“Het totaal aantal orders was hoger dan een jaar geleden en de verwachte daling na de run op de laatste Euro 5-trucks, is minder ernstig dan we gevreesd hadden”, vervolgt Lundstedt.
Scania topman Martin Lundstedt legt uit dat Scania het eerste kwartaal van 2014 prima is begonnen.
Scania schreef in de eerste drie maanden van 2014 wereldwijd orders voor 21.027 nieuwe voertuigen (inclusief bussen), tegen 20.787 een jaar eerder, een procent meer, ondanks de Euro 5-verkoophype eind 2013. Scania leverde 18.844 nieuwe voertuigen af tegen 16.938 in het eerste kwartaal van 2013, een stijging van elf procent.
Gezonde vraag nieuwe trucks Europa
De verbeterde economische situatie in Europa en de steeds sterker wordende vervangingsvraag maken dat er een gezonde vraag naar nieuwe trucks aan het ontstaan is. Scania profiteert daarvan. Bovendien is het Europese marktaandeel gestegen en is de Euro 6-range goed ontvangen.
In Europa – alle EU-landen behalve Bulgarije en Malta, plus Noorwegen en Zwitserland – steeg het aantal afgeleverde Scania-trucks met 21 procent van 6.454 in het eerste kwartaal van 2013 tot 7.816 in dit jaar. Scania vergrootte daarmee haar marktaandeel van 14,7 procent naar 15,5 procent. Verder doet Scania goede zaken in Azië en in het bijzonder ook in Rusland.
Ondanks een sterke opleving in de vraag naar Euro 5-trucks in de laatste paar maanden van 2013, viel het aantal orders voor Euro 6-trucks in de eerste maanden van dit jaar niet tegen.
Volkswagenbod koeltjes ontvangen
Een andere interessante ontwikkeling is het bod van Volkswagen van 21 februari om alle resterende Scania-aandelen over te kopen voor 200 Zweedse kroon per aandeel, ofwel in totaal 6,7 miljard euro.
Scania raadde haar aandeelhouders op 18 maart aan om niet in te gaan op het bod. Volgens de Raad van Commissarissen vertegenwoordigt het bod niet de waarde van Scania op de langere termijn.
Volkswagen bezit momenteel reeds 62,6 procent van alle Scania-aandelen en maar liefst 89,2 procent van het stemrecht. Volkswagen wil de rest van de aandelen ook hebben om Scania in z’n geheel in te lijven.
Zweeds verzet
Daarmee zou Scania van de beurs verdwijnen. Maar in Zweden is er verzet tegen de Duitse inlijving en verdere pogingen daartoe. Volkswagen heeft inmiddels garanties afgegeven dat Scania in Zweden blijft en dat Scania-banen in Zweden behouden zullen blijven. Dit om een goede Duits-Zweedse samenwerking te bevorderen, de aandeelhouders te paaien en het anti-Duitse sentiment te breken.
Maar dat lijkt weinig effect te sorteren. Naast het negatieve advies vanuit Scania zelf besloot het Zweeds pensioenfonds Fjärde AP-fonden deze week haar Scania-aandelen niet te verkopen. Het fonds bezit slechts 0,61 procent van alle Scania-aandelen en 0,14 procent van het stemrecht. Het fonds kan zich vinden in het advies van Scania, zo laat het weten.
Een andere Zweedse aandeelhouder, AMF, liet eerder al weten haar Scania-aandelen niet van de hand te willen doen en volgt daarmee eveneens het advies van Scania. AMF bezit 0,83 procent van alle aandelen. Volkswagen heeft vandaag (11 april) laten weten het bod niet te verhogen. Het bod is geldig tot 25 april.