Martijn Otter heeft een geweldige prestatie geleverd tijdens de finale van Scania’s Young European Truck Driver-competitie. Hij kwam op een gedeelde vierde plaats uit.
Martijn moest echter zijn meerdere erkennen in zijn Ierse tegenstander tijdens de ‘Knock the King’-ronde. Daarmee werd hij in deze halve finale-ronde uitgeschakeld. Maar hij heeft het wel tot de laatste zes gehaald!
De kandidaten moesten in de ‘Knock the King’ op drie punten de rode palen omrijden. Deze stonden tussen blauwe palen in, die moesten blijven staan. Helaas ging aan de achterkant bij Martijn één van de blauwe palen mee om, wat Martijn een strafpunt opleverde. De laatste rode paal moest met de voorkant aangeraakt worden, maar mocht niet om.
Ook al deed Martijn dit geconcentreerd en snel, zijn veel tragere Ierse tegenstander had geen enkele strafpunt en haalde daarmee de finale.
“Ik baalde dat die vlag van de jury omhoog ging omdat die ene blauwe paal ook omging”, zegt Martijn in een eerste reactie na de ‘Knock the King. “Je zit achter het stuur en dan zit je echt te proberen zo rustig mogelijk te blijven en je zo goed mogelijk te concentreren, en dan valt toch die ene paal om…”, aldus Martijn.
“En je moet ook net dat beetje geluk hebben”, zegt zijn begeleider van Scania Nederland, Jasper Bos. “Hij baalt wel nu hoor, maar hij heeft uitstekend gereden. Martijn was supergedreven, goed voorbereid, en ook vandaag uiterst gefocust. Over twee jaar schrijft hij zich weer opnieuw in”, aldus Jasper.
Finaleronde Super Z
De overgebleven kandidaten waren Stephen Lacombe uit Frankrijk, Dmitrey Semenov uit Rusland en Gabriel Warde uit Ierland. Zij reden de ‘Super Z’ waarbij ze hetzelfde Z-parcours als eerder op de dag opnieuw achteruit moesten afleggen. Daarna moesten ze echter ook weer vooruit, onderweg palen om rijden, maar het parcours was nu versmald. Gabriel Ward won hier overtuigend. Hij neemt een nieuwe R-serie Scania mee naar Ierland!
Combo
Vanmorgen begon om 11 uur de ‘Combo’-manoeuvreeroefening met achttien kandidaten. Martijn deed daar goede zaken en ging met slechts vijf andere kandidaten door! Martijn reed de oefening zonder strafpunten, opzich al knap, maar hij eindigde ook nog eens als snelste, voor de Finse en Zwitserse kandidaten die gelijktijdig hun oefening deden.
De truck moest achteruit om een hek heen, (zie foto hieronder) ‘de garage’ ingereden worden. Vervolgens moest rechtsvoor de rode paal omgereden worden, waarbij de twee blauwe moesten blijven staan, en achter moest een knop ingedrukt worden met de trailer, een centimeter te ver doorrijden betekende daar een strafpunt. Dat snel gedaan hebbende moest Martijn haaks om de garage uit, om het hek heen en nog half geknikt tussen twee oliedrums door. Martijn won overtuigend.
Na de truck haaks omgehaald te hebben om de ‘garage’ uit te rijden, kom je beroerd uit (nog deels geknikt) voor deze oliedrums, waar de truck tussendoor moet. Martijn deed dit rustig en zonder problemen. De drums mochten uiteraard niet geraakt worden.
Na iedere oefening volgden de nodige formaliteiten. Eventuele strafpunten staan genoteerd en de deelnemers moeten hun handtekening zetten.
Al met al heeft Martijn een fantastische prestatie neergezet! Truckstar feliciteert hem met zijn resultaat!