Getec neemt Scania 25P als BEV terreintrekker in gebruik
Getec Park.Emmen, facilitair dienstverlener van een groot industriepark heeft een bijzondere elektrisch aangedreven Scania 25P in gebruik genomen. Het BEV voertuig met vijf batterijpakketten is niet gekentekend. Het gaat voor de logistieke afdeling van Getec een belangrijk deel van het interne transport op het industrieterrein verzorgen.
“Onze logistieke afdeling heeft een diverse vloot voertuigen waarmee wij voor onze klanten onder meer hun interne transport voor onze rekening nemen. Dat waren tot nu toe veelal alleen trucks en terreintrekkers met een dieselmotor. Die hebben bij ons nog een extra nadeel dat ze wel veel rijden maar altijd met lage snelheden en over korte afstanden. Dat maakt het regenereren van de roetfilters een punt van zorg. Daar willen we graag vanaf, temeer ook omdat wij vanaf 2016 elk jaar consequent onze CO2-footprint verlagen en zelf steeds meer duurzame energie opwekken. Zo leveren wij aan onze klanten groene stoom waarmee we ook elektriciteit opwekken en hebben we 21.000 zonnepanelen. Met zoveel eigen energie, ligt het helemaal in de lijn dat wij ook dat onze nieuwe voertuigen zoveel mogelijk elektrisch inzetten”, vertelt logistiek manager Selma Zwier van Getec.
Twee dagen rijden
Daarom deed het bedrijf voor de eerste nieuwe terreintrekker een uitgebreide survey. “Dat bleek nog niet zo makkelijk. Er zijn inmiddels genoeg merken die een elektrisch aangedreven trekker kunnen leveren. Maar zijn daarvan de batterijpakketten veel groter dan wij nodig hebben en dat maakt het heel duur. Wat wij zochten, was een compacte BEV trekker die genoeg energie aan boord heeft om rond de 100 kilometer te kunnen rijden. Uiteindelijk bleek alleen Scania in staat het exacte maatwerk te kunnen leveren dat wij zochten.”
Daartoe bouwde Scania voor Getec een terreintrekker op basis van een Scania 25P A4x2NB CP17 bakwagen. “Bij de 25P is er keuze uit negen of vijf batterijpakketten. Met een totaal geïnstalleerd vermogen van 163 kWh hebben wij aan vijf batterijpakketten voldoende. Omdat bij ons op het terrein de maximum snelheid 20km/h is, is de truck begrensd en kunnen wij de auto daarmee twee dagen lang laten rijden. Dus hoeft hij niet elke dag op te laden aan ons mobiele laadstation.”
233 kW
De Scania 25P heeft een elektromotor van 230 kW continu en een piekvermogen van 295 kW. Het koppel is 1300 Nm nominaal en 2200 Nm als piek. Dat betekent dat het voertuig heel ruim bemeten is voor wat hij moet doen. Vanwege bakwagenchassis is hij iets langer dan een korte wielbasis trekker. Maar ook weer niet heel veel. De bestreken straal is gelijk aan een trekker met een voorloopas. “Maar ons terrein is ruim uitgelegd, dus wij verwachten dat onze chauffeur daarmee heel goed uit de voeten kan.”
Niet onbelangrijk is verder dat dankzij het maatwerk van Scania de kosten veel lager uitvallen. “De truck gaat voornamelijk rijden voor onze klant Envalior. Die is uiteraard heel blij deze zero-emissie oplossing voor hun logistiek op het Getec-terrein. En dat past ook helemaal in ons gezamenlijk streven zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Maar uiteindelijk is deze truck toch ons initiatief.”
Veel transportbewegingen
“Het merendeel van het werk dat wij met deze Scania gaan doen, is doorlopend trailers van en naar de laadperrons van onze klant trekken. Dat doen we voor meerdere klanten maar het is maar één deel van onze logistieke activiteiten. Dat gaat veel verder dan alleen transport. Wij beschikken ook over verschillende warehouses met in totaal meer dan 100.000 vierkante meter ruimte en we kunnen bulkgoederen opslaan in onze 16 bulksilo’s. Ook verzorgen wij value added logistics, doen we aan in- en uitslag, coördineren alle binnenkomende en uitgaande transporten en verzorgen we de documentafhandeling. Dat genereert heel veel transportbewegingen dus onze chauffeurs hoeven zich niet te vervelen.”
Dat geldt zeker voor de chauffeur op de nieuwe Scania BEV met de P17 verlengde dagcabine. “Hij dacht eigenlijk al aan zijn pensioen maar is laaiend enthousiast over het voertuig. En dat is niet alleen omdat hij elektrisch rijdt. Ook de zichthoeken van deze cabine zijn veel beter dan hij tot nu toe gewend was en de lage instap is ideaal. Dat maakt het werk een stuk veiliger en lichter en het manoeuvreren heel makkelijk.”