gerrie pol
| 10:02 | Arjan Olsthoorn

Gerrie Pol zit nog steeds thuis

Eind september was Gerrie Pol (64) even een bekende Nederlander. Alle media berichtten over hem: hij kon zijn rijbewijs niet verlengd krijgen, omdat hij maar één arm en twee vingers heeft. Die handicap heeft hij echter al zijn hele leven. En al 31 jaar rijdt hij op een aangepaste vrachtwagen.

Na twee maanden blikt Gerrie een beetje wrang terug. Al die publiciteit – hij heeft inmiddels een dikke map vol knipsels – heeft niets opgeleverd. Het CBR blijft halsstarrig bij zijn standpunt: met slechts één arm kun je geen vrachtwagen besturen. Gerrie heeft nu via de vakbond een advocaat in de arm genomen die in beroep gaat tegen de beslissing van het CBR.

Inleveren

Gerrie kwam in juli terug van vakantie en vernam per e-mail dat hij binnen acht dagen zijn rijbewijs moest inleveren. De chauffeur uit het Drentse Noordscheschut voelde zich ineens een ‘eenarmige bandiet.’ Volgens de Regeling eisen geschiktheid 2000 (REG 2000) mag een vrachtwagenchauffeur met één arm geen vrachtwagen besturen. Een vrachtwagenchauffeur moet twee armen aan het stuur kunnen houden, stelt het CBR. Er ontstond een lawine aan verontwaardiging, want had Gerrie in de afgelopen dertig jaar niet bewezen dat je met één arm en twee vingers wel degelijk een vrachtwagen kunt besturen? De VVD stelde er zelfs Kamervragen over, maar het CBR was onverbiddelijk

Gerrie Pol: “Ik ben de enige chauffeur in Nederland die is geboren met één verkorte arm met twee vingers. Mijn hersenen weten dit. Op een aangepaste vrachtwagen kan ik heel prima rijden”, aldus de chauffeur. Artsen en het CBR dachten daar ook jaren zo over. Gerrie wist sinds de aanscherping van de regels in het jaar 2000 drie keer op wonderbaarlijke wijze door de keuring heen te komen, maar nu stelt het CBR dat Gerrie nooit had mogen worden goedgekeurd. De gecertificeerde melkrijder had eigenlijk in 2000 al van de vrachtwagen gemoeten.

Snel reageren

“Ik kreeg vorige week nog een brief van het CBR. De beslissingen die er in het verleden over mij werden genomen, waren niet goed geweest, schreef het. Je moet met twee armen een vrachtwagen kunnen besturen om een eventuele snelle correctie te kunnen uitvoeren. Daar blijft het CBR bij. Maar ja, ik rijd altijd defensief. Een snelle correctie uitvoeren op een tankwagen is sowieso geen goed plan. Je ligt dan zo op je kant.”

CBR-directeur Alexander Pechtold belde Gerrie persoonlijk en bood hem zijn excuses aan dat hij per e-mail was beantwoord en er niet persoonlijk contact met hem was gezocht. “Ik kon niet zo heel veel met zijn belletje. ‘U legt straks de hoorn neer en bent mij vergeten’, antwoordde ik.”

Wat Gerrie vooral dwars zit, is dat zijn rijbewijs met onmiddellijke ingang ongeldig is verklaard. “Het voelt alsof je op staande voet wordt ontslagen, terwijl ik al dertig jaar op een truck voor rijdende melkontvangst rijd. Ik ben ervoor gecertificeerd.”

Beroep aantekenen

“Vanmorgen zag ik nog een item op de televisie dat het zo belangrijk is om gehandicapte mensen aan een baan te helpen, zodat ze kunnen meedoen aan de samenleving. Wat een blabla. Ik had een baan, ik deed mee aan de samenleving, maar mij wordt die baan zomaar afgepakt.”

Gerries rijbewijs is in principe nog geldig tot maart volgend jaar. Hij zou heel graag de resterende maanden nog willen rijden, maar zelfs dat laat het CBR niet toe. Gerrie Pol wil het er niet bij laten zitten. Via een advocaat die door zijn vakbond is ingeschakeld, gaat hij beroep aantekenen. “Het kan zijn dat de uitspraak pas na maart komt en ik dan sowieso niet meer kan rijden, maar het is voor mij ook een principekwestie. Ik wil mijn gelijk krijgen dat het geen manier van doen is om op deze manier met mensen om te gaan.”

gerrie pol

Gerrie Pol mag van het CBR niet meer rijden op zijn aangepaste truck. “Het voelt alsof je ontslag op staande voet krijgt.” Foto: Dylan de Lange, RTV Drenthe

Tekst: Sjaak van de Groep
Foto: Dylan de Lange, RTV Drenthe

11 Reacties
  1. Hoi
    Mijn rijbewijs/code95 zou dit verlengt moeten worden, met daarbij horende gezondhiedsverklaring vooraf gaand in te vullen. Dus dat deed ik, en kreeg van mijn grote verbazing te horen van het CBR dat naar een speciale keuringsarts mij moest laten keuren. Voor een aandoening waarvoor ik 20 jaar geleden ooit door een neuroloog/chirurg ben behandeld daarna nooit meer terug ben geweest. Dit had ik aangegeven na het beantwoorden van de vragenlijst. Zo gezegd ontslagen ben voor de aandoening die ik toendertijd gehad heb. Maar naar een telefoontje met het CBR naar een uur wachten , een medewerker aan de lijn gekregen. En bij hem mijn verhaal gedaan dat ik al 20 jaar geen klachten meer had en ook niet meer bij de specialist was geweest, hij toonde totaal geen inlevingsvermogen.
    Dus vertelde ik hem: ik kan dus vanaf nu elke 5 jaar bij verlenging van mijn code 95, naar een specialistische arts om mij te laten keuren! Zijn antwoordt erop was,JA! Dat komt erop neer dat ik daarvoor elke 5 jaar , €190,- kan aftikken voor een keuring van 10 minuten voor iets waar ik geen medische klachten van heb! Gewoon geldklopperij !!
    Dat is nu echte bureaucratie!!

    Vr gr Evert

  2. woon in frankrijk en heb net mijn code95 gedaan voor 5 jaar in arras en gisteren
    hebben wij een man gezien van 55 jaar heeft altijd op een kleine bus gereden en gaat nu voor een grote bus heeft de zelfde handicape als gerrie en gaat gewoon op voor zijn bus rijbewijs geen probleem zij de formateur wij hebben de bus aan gepast

  3. Zeer triest. Zonder enige vorm van persoonlijk contact zomaar esn theoretisch oordeel vellen, en iemand zijn werk en passie afpakken. Zelf ben ik door een 1 malige epilepsieaanval ook in de malle model terecht gekomen van het cbr, en de ene keer vertellen ze wat anders dan de andere keer, ook mbt de code 95 op peil houden.
    Als deze beroepsprofessional zich al 31 jaar heeft bewezen, is dit erg kort voor de bocht. Ik heb in amerika en chauffeur ontmoet met maar 1 arm, die gewoon met een handgeachakelde peterbilt met vee door een groot deel van de verenigde staten rijd, en hij is nog een voorbeeldchauffeur ook voor vele anderen. J
    ammer dat de mensen die WEL graag willen werken, tegengewerkt worden.

  4. Het is werkelijk schandalig, ik heb ook het nodige meegemaakt, maar als je in Nederland tegenwoordig hard wil werken voor je geld wordt je gestraft.
    Onze generatie is de laatste 10 jaar alles afgepakt door Rutte en Samson en hun gevolg, AOW nog maar de helft, VUT afgepakt, vroegpensioen afgepakt, ervoor gezorgd dat je gemakkelijker ontslagen wordt, ga zo maar door.
    Kwam er maar eens een partij die daarvoor wil strijden, maar dat gaan wij niet meemaken hoor.
    Het is echt te schandalig voor woorden.

  5. doordat ik een bedrijfs ongeval had waardoor ik mijn linker oog moet missen woilde het CBR mijn rijbewijs invorderen.
    ik ben ruim een jaar aan het vechten geweest met het CBR. zij hielden voet bij stuk.
    door het volharden van mijn oogarts en rijschool Jaap Speelziek heb ik uiteindelijk een medische rijtest kunnen afdwingen
    ik heb nu een NL 65 rijbewijs. Dit houd in dat ik in NL mag sturen

  6. Het cbr is vrij om te beoordelen of ze een bepaalde regel wel of niet hanteren.
    Ze zijn vrij om een uitzondering te maken na bijvoorbeeld een aanpassing aan het voertuig.

  7. Maar aan het CBR zijn toch alleen maar topartsen verbonden? De beste artsen vind je nu eenmaal achter een bureau. Fantasties overigens die opmerking van hem richting Alexander Pechtold.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie