5 januari 2021 | 09:02

Gerrie Pol zit nog steeds thuis

Eind september was Gerrie Pol (64) even een bekende Nederlander. Alle media berichtten over hem: hij kon zijn rijbewijs niet verlengd krijgen, omdat hij maar één arm en twee vingers heeft. Die handicap heeft hij echter al zijn hele leven. En al 31 jaar rijdt hij op een aangepaste vrachtwagen.

Na twee maanden blikt Gerrie een beetje wrang terug. Al die publiciteit – hij heeft inmiddels een dikke map vol knipsels – heeft niets opgeleverd. Het CBR blijft halsstarrig bij zijn standpunt: met slechts één arm kun je geen vrachtwagen besturen. Gerrie heeft nu via de vakbond een advocaat in de arm genomen die in beroep gaat tegen de beslissing van het CBR.

Inleveren

Gerrie kwam in juli terug van vakantie en vernam per e-mail dat hij binnen acht dagen zijn rijbewijs moest inleveren. De chauffeur uit het Drentse Noordscheschut voelde zich ineens een ‘eenarmige bandiet.’ Volgens de Regeling eisen geschiktheid 2000 (REG 2000) mag een vrachtwagenchauffeur met één arm geen vrachtwagen besturen. Een vrachtwagenchauffeur moet twee armen aan het stuur kunnen houden, stelt het CBR. Er ontstond een lawine aan verontwaardiging, want had Gerrie in de afgelopen dertig jaar niet bewezen dat je met één arm en twee vingers wel degelijk een vrachtwagen kunt besturen? De VVD stelde er zelfs Kamervragen over, maar het CBR was onverbiddelijk

Gerrie Pol: “Ik ben de enige chauffeur in Nederland die is geboren met één verkorte arm met twee vingers. Mijn hersenen weten dit. Op een aangepaste vrachtwagen kan ik heel prima rijden”, aldus de chauffeur. Artsen en het CBR dachten daar ook jaren zo over. Gerrie wist sinds de aanscherping van de regels in het jaar 2000 drie keer op wonderbaarlijke wijze door de keuring heen te komen, maar nu stelt het CBR dat Gerrie nooit had mogen worden goedgekeurd. De gecertificeerde melkrijder had eigenlijk in 2000 al van de vrachtwagen gemoeten.

Snel reageren

“Ik kreeg vorige week nog een brief van het CBR. De beslissingen die er in het verleden over mij werden genomen, waren niet goed geweest, schreef het. Je moet met twee armen een vrachtwagen kunnen besturen om een eventuele snelle correctie te kunnen uitvoeren. Daar blijft het CBR bij. Maar ja, ik rijd altijd defensief. Een snelle correctie uitvoeren op een tankwagen is sowieso geen goed plan. Je ligt dan zo op je kant.”

CBR-directeur Alexander Pechtold belde Gerrie persoonlijk en bood hem zijn excuses aan dat hij per e-mail was beantwoord en er niet persoonlijk contact met hem was gezocht. “Ik kon niet zo heel veel met zijn belletje. ‘U legt straks de hoorn neer en bent mij vergeten’, antwoordde ik.”

Wat Gerrie vooral dwars zit, is dat zijn rijbewijs met onmiddellijke ingang ongeldig is verklaard. “Het voelt alsof je op staande voet wordt ontslagen, terwijl ik al dertig jaar op een truck voor rijdende melkontvangst rijd. Ik ben ervoor gecertificeerd.”

Beroep aantekenen

“Vanmorgen zag ik nog een item op de televisie dat het zo belangrijk is om gehandicapte mensen aan een baan te helpen, zodat ze kunnen meedoen aan de samenleving. Wat een blabla. Ik had een baan, ik deed mee aan de samenleving, maar mij wordt die baan zomaar afgepakt.”

Gerries rijbewijs is in principe nog geldig tot maart volgend jaar. Hij zou heel graag de resterende maanden nog willen rijden, maar zelfs dat laat het CBR niet toe. Gerrie Pol wil het er niet bij laten zitten. Via een advocaat die door zijn vakbond is ingeschakeld, gaat hij beroep aantekenen. “Het kan zijn dat de uitspraak pas na maart komt en ik dan sowieso niet meer kan rijden, maar het is voor mij ook een principekwestie. Ik wil mijn gelijk krijgen dat het geen manier van doen is om op deze manier met mensen om te gaan.”

gerrie pol

Gerrie Pol mag van het CBR niet meer rijden op zijn aangepaste truck. “Het voelt alsof je ontslag op staande voet krijgt.” Foto: Dylan de Lange, RTV Drenthe

Tekst: Sjaak van de Groep
Foto: Dylan de Lange, RTV Drenthe

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda