In een mooi Brabants herfstzonnetje heeft Gerard de Rooy de finale van de Dakar Pre-proloog gewonnen.
De Rooy reed met zijn snelle Iveco de finale tegen MAN-coureur Peter Versluis van het VEKA-team. De Rooy zette daarin de snelste tijd neer van 3:09,68 tegen 3:11,31 van Versluis.
Maar de Pre-proloog is meer dan een wedstrijd. De teams lieten op het Eurocircuit hun Dakar-voertuigen zien aan het publiek, dat in grote getale naar Valkenswaard was gekomen. De imposante Dakar-trucks waren in twee heats de hoogtepunten. Ook kwamen enkele buggy’s, een auto en een clubje motorfietsen in actie.
Team Mammoet
Naast het racen en showen van de voertuigen is de Pre-proloog echter ook een laatste kans voor de teams om hun voertuigen nog een keer goed op de proef te stellen. Wij spraken op de paddock met één van de hoofdmonteurs van Mammoet Rallysport, Erwin Lagerweij, over hoe de Mammoet-Ginaf van coureur Martin van den Brink ervoor staat.
“We hebben gisteren hier de eerste rondjes gereden. De auto van Martin had even geen voorwielaandrijving, en dat hebben we direct opgelost. Maar we hebben ook de Silk Way Rally gereden en daarmee de auto’s goed kunnen testen”, aldus Erwin.
“We hebben nu nog een week de tijd voor de laatste dingetjes en om in te pakken voor we naar Le Havre afreizen”, zegt Erwin. “De auto’s zijn echt goed nu. Vorig jaar hadden we problemen met te weinig luchtdruk vanwege een mechanisch hoofdregelventiel dat teveel lucht gebruikte. Daardoor konden we de banden niet goed genoeg op spanning houden en werden ze te warm.”
Martin van den Brinks Ginaf braakt woeste geluiden uit terwijl ie zich door het zand van het Eurocircuit vreet.
“We hebben nu een heel ander veersysteem op de auto”, vervolgt Erwin. “De top tien halen in de Dakar Rally ligt binnen de mogelijkheden. Maar je weet het nooit. We gaan sowieso voor een plek in de top vijftien. De auto is goed genoeg, goed getest, alles is op tijd klaar, er zijn geen kinderziektes en we hebben meer getest dan voorgaande jaren”, zegt Erwin, die dit jaar als navigator mee zal rijden met coureur Martin Hol op de snelle assistentie-truck.
Naast het team van Mammoet, dat overigens door Truckstar gesponsord wordt, kunnen we natuurlijk ook veel verwachten van Team De Rooy, de grote kanshebbers in de komende Dakar Rally. Een interessante deelnemer om in de gaten te houden is Marcel Schoo. Hij pioniert met een schitterende Tatra Phoenix. De auto is gebaseerd op de DAF CF, maar heeft het bijzondere Tatra-buischassis.
De Tatra van Marcel Schoo verplaatst wat zand richting de kantlijn.
De Dakar Pre-Proloog werd dit jaar voor de negende keer gehouden. Het bezoekersaantal van 27.500 is een record. Afwezig waren de zware Ginaf’s van Ginaf Rally Power. Zij slaan een jaar over om tijdens de Dakar Rally 2014 met een nieuwe auto aan de start te staan. Ginaf Rally Service is dit jaar wel van de partij. Ook Jos Smink was afwezig vanwege een sterfgeval, maar die zien we in januari gewoon aan de start van de Dakar Rally verschijnen.
Klik hier voor meer foto’s van de Dakar Pre-proloog 2012.