Gerard de Rooy wint Dakar 2016
Gerard de Rooy heeft met ruim een uur voorsprong op de nummer twee de Dakar Rally 2016 gewonnen.
Nadat Gerard de Rooy in de achtste etappe de leiding over het truckklassment nam, heeft niemand hem meer van die positie kunnen verstoten. Ook niet de Rus Ayrat Mardeev, die met zijn Kamaz tweede werd in de Dakar Rally 2016, maar wel op een uur en tien minuten achterstand.
Een sterke Dakar dus voor Gerard de Rooy, en voor zijn team. Want op de derde plaats eindigde de Argentijnse coureur van het team Federico Villagra. Team-genoot Ton van Genugten werd vijfde. De Spanjaard Pep Vila werd tiende. Hans Stacey van het Eurol Veka MAN-team werd vierde.
Keimoe, heel blij!
“Keimoe! Maar ook heel blij!” aldus Gerard de Rooy in een eerste reactie. “Het is super gegaan. Niet alleen bij mij in de truck, maar bij het hele team. Als Petronas Team De Rooy Iveco hebben we het perfect gedaan. Niet alleen door de individuele kwaliteiten en de strategie, die uitstekend werkte, maar ook dankzij de sfeer in het team. Het klikt. Dat is superfijn.”
Gerard de Rooy is ‘keimoe’, maar reed wel een toprally met zijn crew, monteur Darek Rodewald (links) en navigator Moi Torrallardona. (Foto: ANP)
De Baar Mammoet Rallysport
Prachtig is ook de prestatie van Pascal de Baar van Mammoet Rallysport met zijn Renault. Hij wist zelfs een etappe – de tiende – te winnen en werd zesde in het eindklassement.
Pascal de Baar wist de eer voor het Mammoet Rallysport-team meer dan hoog te houden nadat in het begin van de rally de truck van teamgenoot Martin van den Brink afbrandde.
In de twaalfde etappe verloor echter De Baar een dik kwartier: “Er zat een gat in het parcours, dat niet in het road-book stond. Een motorrijder is daar ook over de kop geslagen. Wij hebben dat gat ook vol geraakt, waardoor er een reactiestang en bladveer gebroken waren. Daar konden we gelukkig wel mee verder.”
Maar het kostte wel tijd. Voor de laatste etappes was dit het plan: “We gaan behoedzaam rijden. We hebben nu de zevende plaats in klassement, en staan veertig minuten voor op de nummer 8.”
“Als we nog steeds zevende kunnen staan, hebben we een etappe gewonnen en staan we ruim in de top 10. Dat is natuurlijk waar we op gehoopt hadden maar wat we nooit durfden te dromen”, aldus de Baar die de twaalfde etappe als zesde over de streep kwam, en de laatste etappe als twaalfde.
Peter Versluis en Hans Stacey
Die laatste, dertiende etappe werd gewonnen door Hans Stacey van team Veka Eurol MAN, op een minuut en 45 seconden gevolgd door teamgenoot Peter Versluis.
Hans Stacey vliegt over het parcours in etappe 7. (Foto: ANP)
Beide coureurs reden een sterke Dakar. maar verloren allebei tijd in het tweede deel van de rally. In de negende etappe verloor Stacey meer dan een uur vanwege een afgebroken schokbreker. Hij had ook een klapband en eerder al aangelopen remmen. Zijn vierde plaats in het eindklassement was daarom nog knap.
Tijdstraf voor Versluis
Peter Versluis werd negende in het eindklassement en reed een zeer sterke tiende etappe, die hij als tweede eindigde, achter de Kamaz van Eduard Nikolaev. Versluis kreeg echter een tijdstraf van 1:19 uur vanwege het overschrijden van de tijdslimiet om een verbindingsroute te rijden naar die etappe. Dat kwam door problemen met de banden. De extra tijd is in het klassement erbij opgeteld.
Materiële pech achtervolgde Versluis ook: lekke banden en kapotte veringen. Toch kon hij daarna in de special die tweede tijd neerzetten. Ondanks een sterke rally konden beide heren het podium echter niet bereiken.
Russische beer werd niet gevaarlijk
Ayrat Mardeev bleek de gevaarlijkste van de Russen te zijn, maar kon niet winnen.
Op Ayrat Mardeev na, die tweede werd, konden de Russen deze Dakar niet domineren. Het bekende Kamaz-geweld was slechts bij vlagen voelbaar en gevaarlijk. Pas op de zevende plaats in het eindklassement vinden we de tweede Kamaz: die van Eduard Nikolaev. Karginov en Sotnikov werden veertiende en vijftiende.
‘Ze hebben gegokt en verloren’
Gerard de Rooy weet wel hoe dit komt: “Ze hebben gegokt en verloren.” De Rooy legde de basis voor zijn overwinning in de achtste etappe (Salta-Bèlen), waarin hij Eduard Nikolaev in het klassement op 8 minuten zette.
“Dat was de eerste klap. Het was een typische Kamaz-etappe. Dat ik die won, daar schrokken ze van. Ik had die etappeoverwinning zelf ook niet verwacht.” Ook de negende etappe schreef De Rooy op zijn naam. Dat was de tweede dreun. Maar in de tiende etappe – die hij overigens niet won – bracht hij de Russen de genadeklap toe.
“Twee Kamazzen gingen in de duinen op hun kant in de tiende etappe.” In de resterende drie dagen was het een kwestie van defensief rijden en risico’s managen. “Maar eigenlijk had ik sinds de tiende etappe, waarin ze letterlijk op hun rug lagen, niets meer te vrezen van Kamaz. Het was alleen zaak de auto naar de finish te brengen”, aldus de Rooy.
Gerard de Rooy reed niet alleen zelf sterk; in zijn team zat ook de Argentijn Federico Villagra die heel knap derde werd met eveneens een Iveco Powerstar. (Foto: ANP)
Mooi is ook de twaalfde plaats voor Maurik van den Heuvel met zijn Scania torpedo. Die truck was voor vriend en vijand een verrassing en heeft het goed gedaan! (Foto: Facebook-pagina Team Dakar Speed)
De top 20 eindklassement trucks
|
Iveco Kamaz Iveco MAN Iveco Renault Kamaz Tatra MAN Iveco Tatra Scania Hino Kamaz Kamaz Tatra Tatra MAN Liaz DAF |
Openingsfoto: Gerard de Rooy wint met zijn Iveco Powerstar de Dakar Rally 2016 bij de trucks. (ANP)