Het plan van Klaas de Waardt om op 12 december langzaamacties op snelwegen te gaan voeren, is met gemengde gevoelens ontvangen.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tegen omdat medeweggebruikers onevenredig hard getroffen worden. Ook veel chauffeurs zien deze actie niet erg zitten.
Klaas de Waardt is voorzitter van de VERN (Verenigde Eigen Rijders Nederland) en wil uit naam van alle chauffeurs naar Brussel om maatregelen te eisen tegen de toestroom van Oost-Europese chauffeurs. Deze worden door Nederlandse transportbedrijven voor een gering loon ingezet, waardoor de werkgelegenheid van eigenrijders en chauffeurs in gevaar komt. Om zijn actie in Brussel te ondersteunen wil hij dat chauffeurs op 12 december prikacties gaan uitvoeren op de Nederlandse wegen.
TLN stelt vast dat een Stichting zoals de V.E.R.N., die slechts spreekt voor een beperkt deel van de kleine transportondernemers, zonder enige sterke onderbouwing en publieke steun actie wil voeren. Dit gaat volgens TLN ten koste van het imago van een hele sector. Volgens TLN zullen op korte termijn de loonverschillen tussen de EU lidstaten niet verdwijnen. ‘Er is zeker een aantal bedrijven dat de regels niet naleeft, maar niet iedere Oost-Europese chauffeur is hier illegaal’, stelt TLN directeur Peter Sierat. ‘Maar laat ik heel duidelijk zijn dat iedereen die de wet ontduikt om de concurrentie te vervalsen, zeker moet worden aangepakt’.
De Stichting V.E.R.N. heeft een subsidie van de overheid ontvangen om samen met verladersorganisatie EVO en TLN het imago van de sector te verbeteren en jongeren te interesseren voor een baan in de transport en logistiek. Met deze oproep tot actie zonder brede publieke steun, ondermijnt de Stichting V.E.R.N de doelstelling om te komen tot een beter imago van de sector. We hebben gezamenlijk de uitdaging om tot 2015 55.000 nieuwe chauffeurs te vinden.
Foto: ANP